Exatel szykuje się do przejęć. Firma ma nową strategię

Spółka telekomunikacyjna Exatel zmienia swą strategię działania. Firma, świadcząca usługi dla największych przedsiębiorstw i instytucji administracji publicznej, myśli o przejęciach i umocnieniu swojej pozycji na rynku. Exatel, którego największym akcjonariuszem jest Polska Grupa Energetyczna, odgrywać będzie też nową rolę w samej grupie.

Exatel jest spółką z prawie dwudziestoletnim doświadczeniem. Świadczy usługi operatorskie, transmisji danych oraz dzierżawy łącz internetowych. Zarządza jedną z największych w Polsce siecią transmisyjną, której długość wynosi 20 tys. km. Firma zamierza wzmocnić swoją pozycję na rynku, a istotnym elementem strategii mają być przejęcia innych podmiotów.

– Na dzień dzisiejszy nie jesteśmy jeszcze gotowi, żeby podawać konkretne cele akwizycyjne – mówi Wojciech Pomykała, prezes zarządu Exatela. – Myślimy o obszarach ICT i o obszarach telekomunikacyjnych.

Trwają szczegółowe analizy obszarów, których wzmocnienie przyniesie największe korzyści, zarówno dla całej grupy kapitałowej, jak i samej spółki. Nowa strategia spółki zakłada rozbudowę tzw. pętli lokalnej, czyli sieci Exatela w poszczególnych obszarach kraju oraz pozyskanie nowych kompetencji, m.in. z obszaru ICT. Trafna diagnoza rynku ma pomóc w wytypowaniu podmiotów, którymi warto byłoby się zainteresować. Sama spółka musi być jednak gotowa do takich ruchów.

– Jeżeli będziemy wewnętrznie gotowi i będziemy mieć diagnozę potencjalnych partnerów, potencjalnych firm, z którymi się możemy połączyć czy wspólnie działać na rynku, to wówczas będziemy podejmować odpowiednie kroki – tłumaczy Pomykała.

Problemem nie powinny być pieniądze. Szef spółki przypomina, że przez ostatnich kilka lat Exatel był w procesie sprzedaży, co skutkowało niewysokim poziomem realizowanych inwestycji. Dopiero w maju ubiegłego roku zapadła decyzja, że firma nie zmieni właściciela i pozostanie w grupie kapitałowej PGE. Dzięki temu ma środki własne, które dzisiaj może wydać na nowe przedsięwzięcia.

Związane one będą również z nową rolą, jaką spółka ma odgrywać wewnątrz grupy.

– Exatel ma być docelowo centrum kompetencji usług telekomunikacyjnych dla grupy kapitałowej – tłumaczy prezes. – Ma również zarządzać i rozwijać wszystkie obszary związane z telekomunikacją w grupie kapitałowej.

Z punktu widzenia grupy energetycznej potrzeb telekomunikacyjnych nie brakuje. Przykładem jest połączenie wszystkich oddziałów terenowych, co jest niemałym wyzwaniem, zważywszy na fakt, że Polska Grupa Energetyczna jest największym graczem na polskim rynku energetycznym. To tylko część wyzwań, stojących przed operatorem. Inne to chociażby obsługa telekomunikacyjna całej grupy. Exatel ma docelowo zarządzać całą infrastrukturą z obszaru telekomunikacji we wszystkich spółkach, zarządzać jej rozwojem i utrzymaniem wysokiego poziomu działania. Ma to zapewnić duże usprawnienia.

– Biorąc pod uwagę np. kwestię świadczenia usług z telefonii stacjonarnej, to dzisiaj praktycznie każdy oddział ma własne centrale telefoniczne – mówi Wojciech Pomykała, prezes Exatela. – Stosowanie usługi wirtualnego PBX[1] [centrala telefoniczna – red.] czy świadczenie usług w oparciu o centralny system klasy SoftSwitch wydaje się być rozwiązaniem najbardziej optymalnym.

Słownik
1. PBX. z angielskiego Private Branch Exchange, centrala abonencka – to centrala telefoniczna będąca własnością i zarządzana przez użytkownika, zwykle…
Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *