Sekrety dobrych menedżerów

Rola menedżera nie należy do najprostszych i wymaga znalezienia złotego środka między życzliwym nastawieniem do ludzi a skutecznym osiąganiem celów i realizowaniem strategii organizacji. Rodzi też sporo pytań: jak budować autorytet, czy ważniejsza jest osobowość menedżera, czy też jego umiejętności, lub jak pogodzić rywalizację z pracą zespołową?

Istnieją różne sposoby skutecznego działania, które mogą zostać opisane jako sekrety zarządzania. – ,,Kierowanie zespołem jest związane ze znalezieniem swojego stylu bycia liderem w sytuacji danego zespołu. Jest to zdolność efektywnego wykorzystania potencjału osób w grupie, czasu, środków i czynników zewnętrznych” – twierdzi Anna Podgórska z Centrum Doradztwa i Szkoleń Homo Creatore. Każdy z menedżerów może przyjąć inną strategię, w zależności od ludzi, z jakim przychodzi mu pracować i zadań, które ma zrealizować, lecz cel pozostaje ten sam – być skutecznym szefem nie tylko w krótkiej, ale i dłuższej perspektywie, wzmacniać i rozwijać zespół a nie podcinać mu skrzydła. Kiedy coś idzie nie po myśli i potrzeba zmian, warto, żeby szef zaczął je od własnej osoby i najpierw poszukał ograniczeń w sobie bez wywierania niepotrzebnej presji na pracowników.
We wszystkim należy znaleźć właściwy balans, nie zapominając o poszanowaniu praw członków zespołu.

Motywacja – zauważaj pozytywy i bierz odpowiedzialność za błędy
W pracy menedżera najważniejsze jest motywowanie i stwarzanie odpowiedniej atmosfery oraz warunków pracy dla zespołu. Za pomocą wytykania błędów i wskazywania niedostatków się tego nie osiągnie, a wręcz skutki będą odwrotne od zamierzonych. Należy tak rozdzielać zadania, by stwarzać pracownikom szanse na osiągnięcia, zauważać nawet drobne sukcesy i wyrażać uznanie. Jak często? Codziennie!

Szef nie jest nieomylny, jak każdy człowiek, ale najważniejsza kwestia, to umieć przyznać się do błędu i przyjąć odpowiedzialność za konsekwencje. Wtedy buduje się autorytet lidera, jego wiarygodność i zdobywa zaufanie pracowników. „Pozer z pokerową twarzą” może przez jakiś czas skutecznie manipulować ludźmi, ale na dłuższą metę nie zyska ich zaufania i będzie musiał posłuszeństwo stale wymuszać. W świecie biznesu, gdzie liczy się kreatywność i zaangażowanie taka postawa nie gwarantuje skuteczności na dłuższą metę.

Dawać dobry przykład
Warto dbać o sprawny przepływ komunikacji i dzielić się z pracownikami informacją na temat działalności firmy, mając na względzie zapobieganie niekontrolowanemu rozprzestrzenianiu się pogłosek i plotek, które mogą zadziałać destrukcyjnie.

Menedżerowie oczekują od swoich podwładnych zaangażowania, profesjonalizmu i współpracy w dążeniu do sukcesu. Nie da się tego osiągnąć bez dawania przykładu własną osobą i pracą. Nie można oczekiwać od kogoś zrobienia czegoś, czego samemu nie jest się w stanie zrobić.

Świadoma komunikacja i zarządzanie emocjami
“Szef musi też być świadomy tego, jak jego zachowanie i nastrój wpływają na zespół. Pracownicy nie powinni być poddawani zmiennym nastrojom menedżera, który nie potrafi zarządzać swoimi emocjami i przenosi na nich swoje zdenerwowanie, obniżając efektywność. Świadoma komunikacja powinna być domeną doskonale opanowaną przez szefa – na co składa się nie tylko kontrolowanie treści przekazu, ale także swojego nastawienia emocjonalnego, niezwykle silnie oddziałującego na odbiorców” – ocenia Anna Podgórska z Homo Creatore.

Łatwiej jest przejść przez natłok obowiązków i multum trudnych spraw do załatwienia
z pozytywnym nastawieniem. Bez odpowiedniej dozy optymizmu trudno wykrzesać pozytywną energię ze swoich podwładnych, a przecież obok umiejętności, nic nie przekłada się na sukces w pracy tak skutecznie, jak dobre nastawienie.
Jest kilka generalnych zasad, których przestrzeganie pomaga w byciu doskonałym menedżerem. Trzeba wierzyć w swoje umiejętności i potencjał pracowników, patrzeć z optymizmem, panować nad emocjami, postępować uczciwie, umieć słuchać i przyznawać się do błędów.

To jest w sumie proste – ale czy łatwe?

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Artykuły na pokrewne tematy
Czytaj więcej

Corporate wellness – nowy trend w motywacji pracowników

Pracodawcy rozumieją zmiany, które zaszły na rynku i starają się skutecznie na nie odpowiadać. Według raportu „Benefity oczami pracowników”, realizowanego przez Pracuj.pl wynika, że już 69% badanych otrzymuje przynajmniej jeden benefit w swojej firmie. Wśród nich przedsiębiorstwa oferują opiekę medyczną, dofinansowanie szkoleń czy też karty sportowe. Jak zatem na tak konkurencyjnym rynku można się wyróżnić i zaoferować pracownikom coś co przyciągnie ich uwagę?
Czytaj więcej

Brak strategii na przyciągnięcie i zatrzymanie pracownika

Rekordowo niskie bezrobocie sprawia, że firmy muszą się bardziej koncentrować na komunikacji z pracownikami i kandydatami do pracy. Employer branding, który umożliwia firmie pozycjonowane się jako atrakcyjny pracodawca, pomaga zahamować rotację pracowników i pozyskać fachowców na bardzo konkurencyjnym rynku pracy, a także ograniczyć koszty procesów rekrutacyjnych. Jednak pracodawcy powinni pamiętać o tym, że dla kandydatów coraz częściej liczą się nie tylko benefity czy wynagrodzenie, lecz także wartości, wpływ na organizacje i możliwości rozwoju.
Czytaj więcej

5 największych problemów z planowaniem w pracy

Pierwsze dni stycznia to dobry moment na zaplanowanie swoich działań – nie tylko w życiu prywatnym, ale także zawodowym. Sama lista TO-DO to jednak za mało. Jak podaje serwis IDoneThis, ponad 40 proc. zapisanych tam zadań nie zostaje nigdy zrealizowanych. Aby zwiększyć prawdopodobieństwo sukcesu, warto poznać receptę na 5 problemów.