Zdecydowana większość z nas uważa, że system oceny jest w miejscu pracy potrzebny. Czy jednak ocena pracownicza zawsze jest obiektywna? Czy polscy pracownicy mogą liczyć w swoim miejscu pracy na klarowny system ocen? O to m.in. zapytali konsultanci Zielonej Linii, którzy przeprowadzili w listopadzie br. ankietę telefoniczną wśród osób korzystających z infolinii urzędu pracy.
Aż 70 procent ankietowanych jednoznacznie stwierdziło, że system oceny pracowniczej to integralny element oceny pracy podwładnych. Większość respondentów potwierdziła także, że w ich miejscu pracy funkcjonuje jasno określony system oceny pracowniczej – tak stwierdziło 46 proc. ankietowanych, przeciwnego zdania było zaledwie 31 proc. osób.
Część osób (23 proc.) nie potrafiła sprecyzować swojej odpowiedzi na temat klarowności systemu ocen. Być może jest to efekt wątpliwości co do stopnia jasności opisujących go zasad.
Konsultanci Zielonej Linii zapytali ankietowanych także o to, jak często, ich zdaniem, powinny odbywać się oceny pracownicze. Większość ankietowanych, bo aż 44 proc., uznała, że najkorzystniej jest, jeśli tego rodzaju oceny odbywają się raz na kwartał, 28 proc. stwierdziło, że woleliby, aby oceny odbywały się raz na pół roku, natomiast 19 proc. ankietowanych preferuje ocenę comiesięczną. Najmniej osób, bo zaledwie 9 proc., uznało, że najkorzystniej byłoby z ich perspektywy, aby oceny odbywały się tylko raz w roku.
Istnieje wiele systemów ocen, każdy z nich wyróżnia się swoistymi cechami, bierze pod uwagę różne kryteria. Konsultanci infolinii zapytali ankietowanych, które z wymienionych kryteriów uważają za najbardziej miarodajne przy ocenie pracowniczej. W efekcie okazało się, że na pierwszym miejscu jest poziom wykonywanej pracy (tak stwierdził niemal co czwarty ankietowany), wkrótce potem ankietowani wskazali terminowość i punktualność (23 proc.), duże znaczenie, zdaniem ankietowanych, ma też zaangażowanie i podejście do klienta (wskazało je 21 proc. ankietowanych). Jako mniej istotne kryteria oceny pracowniczej pracownicy uznali m.in. samodzielność, posiadaną specjalistyczną wiedzę oraz chęć do podnoszenia kwalifikacji. Spoglądając na te wyniki, można dojść do wniosku, że zarówno pracownicy, jak i pracodawcy mają świadomość, że jakość wykonywanej pracy oraz podejście pracownika do obowiązków służbowych są niekiedy istotniejsze od samego poziomu posiadania specjalistycznej wiedzy w danej dziedzinie.
Zapytani o dodatkowe kryteria, jakie powinny być brane pod uwagę przy ocenie pracowniczej, ankietowani wskazali przede wszystkim staż pracy (47 proc.), w dalszej kolejności stanowisko (27 proc.) i sytuację życiową pracownika (26 proc.).
Konsultanci Zielonej Linii zapytali ankietowanych także o to, jakie ich zdaniem powinny być skutki pozytywnej oceny pracownika oraz o to, czy pracodawcy oceniają obiektywnie swoich podwładnych. Pełne wyniki raportu są dostępne na stronie Zielonej Linii.