Holicon Group S.A. będący większościowym udziałowcem jednego z największych przedsiębiorstw rynku call i contact center[1] w Polsce Holicon Sp. z o.o., świadczącego usługi miedzy innymi dla spółek: Cyfrowy Polsat SA i PTC SA zostało przejęte w ramach wykupu menedżerskiego przez – Marcina Pankau i Krzysztofa Chylińskiego. W ciągu ostatnich lat Holicon z małego przedsiębiorstwa przekształcił się w organizację zatrudniającą 1500 osób, dysponującą pięcioma placówkami w Poznaniu, Warszawie i Ostrowie Wielkopolskim.
Z dniem wykupu zakończył się etap współpracy Holicon z funduszem inwestycyjnym LMB Capital SA oraz BZ WBK Inwestycje Sp. z o.o. Obecnie poznańska firma rozpoczyna pracę z wykorzystaniem modelu zarządzania opartego na wiedzy eksperckiej.
– Rynek usług dla biznesu w Polsce rośnie, ale stawia przed firmami BPO coraz większe wymagania odnośnie jakości, kompleksowości oraz efektywności kosztowej i operacyjnej usług. Taka sytuacja w branży skłoniła nas do wprowadzenia specjalistycznego modelu zarządzania, opartego na technicznej wiedzy i doświadczeniu nabytym bezpośrednio w branży outsourcingowej i firmach telekomunikacyjnych. Na obecnym etapie rozwoju spółki jest to rozwiązanie bardziej efektywne i w większym stopniu dostosowane do wymogów rynku – wyjaśnia Marcin Pankau, Prezes Zarządu w Holicon.
Przy transakcji wykupu menedżerskiego przeprowadzona została niezależna wycena Spółki, za pomocą dwóch metod: metody porównawczej – mnożników giełdowych oraz metody dochodowej zdyskontowanych przepływów pieniężnych – DCF. Wycena Spółki oscylowała wokół 22 mln PLN. Strategia firmy zakłada dalsze zwiększanie w swoich placówkach liczby stanowisk konsultantów oraz wsparcia procesowego w oparciu o kontrakty długoterminowe, a tym samym otwierania nowych lokalizacji na potrzeby nowych projektów.
Przyszłościowy rynek
Decyzja szefów Holicon o wykupie spółki została poparta dogłębną analizą rynku, który odnotowuje stałą tendencję wzrostową. Według raportu Frost & Sullivan, europejski rynek contact center do 2017 roku osiągnie wartość ponad 16 miliarda euro, rozwijając się o ok. 3% rocznie. To oznacza umiarkowany, ale stabilny wzrost branży mimo spowolnienia gospodarczego. Zwiększenie obrotów odnotują przede wszystkim duże i silne firmy – to im łatwiej jest obniżać koszty i szybciej reagować na zmieniające się potrzeby klientów. Polska jest jednym z intensywniej rozwijających się rynków na Starym Kontynencie. Nasz kraj posiada nie tylko szybko rosnący sektor usług outsourcingowych w wymiarze wewnętrznym, ale również jest wiodącym centrum usług biznesowych w ujęciu globalnym. Według raportu The Hacket Group, Polska to jedna z trzech najlepszych lokalizacji dla tego typu inwestycji na świecie. To oznacza dwa potencjalne impulsy dla dalszego rozwoju Holicon. Pierwszy z nich to rynek wewnętrzny, czyli rosnący popyt na usługi call/contact center ze strony firm usługowych działających w Polsce. Drugi impuls rozwojowy to potencjalna współpraca z globalnymi liderami BPO, którzy lokują w Polsce centra usług.
Kierowanie zespołowe
Marcin Pankau jest Prezesem Zarządu Holicon i odpowiada przede wszystkim za strategię i plany rozwojowe firmy. Krzysztof Chyliński pełni funkcję Wiceprezes Zarządu i Dyrektora Departamentu Technologii. Obaj od 2007r. zarządzają spółką, dysponują dużym doświadczeniem w branży telekomunikacyjnej. i zgodnie podkreślają, że nowy model zarządzania w Holicon to przede wszystkim wykorzystanie doświadczenia całej firmy i wiedzy zatrudnionych w niej specjalistów.
– Mamy wspaniały zespół ludzi i kadrę menedżerską, która wyróżnia się wysokimi kompetencjami i ogromną wiarą w rozwój firmy. To im Holicon zawdzięcza większość sukcesów. Skupieni na celu pracownicy i ich wysokie umiejętności są naszą największą siłą – podkreśla Marcin Pankau.
Biznes przyszłości
We wrześniu 2012 r. poznańska firma obchodziła ósme urodziny. Przez kilka lat obecności na polskim rynku realizowała projekty m.in. dla Spółek: Skoda Auto Polska S.A, Neta S,.A. i, Cyfrowy Polsat S.A, Tauron, BZ WBK S.A czy Polkomtel S.A. Obecnie zatrudnia 1500 pracowników. Obsługa klienta przez Holicon nie polega na stosowaniu wyłącznie standardowych, tradycyjnych metod pracy call/contact center, ale przede wszystkim na wprowadzaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych, oferowaniu komplementarnej, dedykowanej puli usług dla klientów biznesowych i wysokiej jakości komunikacji skierowanej do odbiorców końcowych.
– Relacje współczesnych firm z ich klientami kształtowane są przez zewnętrznych dostawców usług customer service, uwzględniających w swojej ofercie takie kanały kontaktu jak poczta elektroniczna, czat, wiadomości tekstowe, voice mailing czy funkcjonalne witryny internetowej. Nasza oferta uwzględnia użycie tych technik. Kadra Holicon zajmuje się także analizą rynku klienta, zarządzaniem jego bazami danych oraz udziela niezbędnego wsparcia w obszarze HR. Wszystkie te czynniki składają się na ofertę, która przyciąga do nas prestiżowych klientów, świadomych tego, w jak wielkim stopniu profesjonalna obsługa klienta buduje ich markę, wiarygodność, a w rezultacie przyczynia się do rozwoju biznesu – tłumaczy Krzysztof Chyliński.
nie rozumiem, kto mi wyjaśni? spółka została podobno wyceniona na 22 mln złotych, a kupiono 90% za 9, 2 mln. czy ktos wie jaka byla EBIDTA za 2011?
poza tym firma “zatrudnia 1500 pracowników”?? na etacie???? to bardzo ryzykowne ;-(((
Jakim etacie? Niewolnicze umowy o dzielo i zlecenie, kazdego mogą zwolnić kiedy chcą. Holicon to ozob pracy
Umowy o zlecenie/dzieło. Ludzie na stanowiskach wyższych niż konsultant bez doświadczenia, bez ukierunkowania na prace z ludźmi przynosi to słabe wyniki. Duża rotacja, większość osób studenci mało motywowani do pracy.
Nie polecam koszty może niewielkie ale co za tym idzie jakość słaba, minimalna. Obecny stan rynku i kultura dużych firm zatrudniających powyżej 200 osób w dużych firmach powinien Holicon ukierunkować raczej na jakoś i inwestycje w pracowników tam niestety tak się nie dzieje Pozdrawiam !
Obóz pracy to mało powiedziane – umowa zlecenie dla studentów którzy są traktowani gorzej jak przysłowiowe ‘murzyny’… Najlepiej wypadają audytorzy z np. Cyfrowego Polsatu którzy mówią pracownikom jakie mają obszary do poprawy a każdy najchętniej by tą robotę olał… Koordynatorzy którzy sami nie wiedzą o co chodzi i tylko każą zgłoszenia wystawiać… Odsyłanie do domu, konieczność przynoszenia zwolnień choć to umowa o pracę, brak wpływu na grafik i straszenie ograniczaniem przerw choć ustawowo tego nie mogą zrobić ze względu na pracę tylko przy komputerze – postawisz się i wylot…
Pozdrawiam całą kadrę tam i mam nadzieję nigdy nie zostać zmuszonym ponownie do takiej pracy…