Connect with us

PCM – inwestor lub…

AKTUALNOŚCI

PCM – inwestor lub…

Utrata płynności finansowej – spowodowana m.in. sytuacją na rynku – przyczyną problemów spółki PCM. Firma planuje odsprzedaż lub wynajem części majątku lub sprzedaż części udziałów. Finalizacja rozmów zaplanowana jest na październik. O sytuacji w PCM pisze specjalnie dla callcenternews.pl – prezes firmy Jan Załęcki.

W minionych trzech latach Spółka wdrożyła trzy bardzo ważne Projekty z dofinansowaniem unijnym dla Klientów oraz Pracowników Spółki. Uruchomiliśmy w Lublinie i w Warszawie dwa innowacyjne Centra Biura Obsługi Klienta. Kompleksowo przeszkoliliśmy 143 osoby pracujące w Spółce. Łącznie przeprowadziliśmy ponad 20 000 uczestnikogodzin szkoleniowych.

Pomimo, że Spółka posiada innowacyjną wiedzę, nowoczesne systemy i sprzęt, które w rezultacie przynoszą dużo większe efekty niż tradycyjne rozwiązania, to nowy, większy potencjał i osiągane wysokie efekty nie „poszły w parze” ze znacznym zwiększeniem skali usług a tym samym brakiem realizacji planów.

W pierwszym półroczu br. Spółka pracowała dla 120 Klientów, którzy wygenerowali przychód wartości 6 mln zł. Zgromadzone duże rezerwy z poprzednich lat, generowany przychód minionych okresów nie zbilansował blisko 10 milionowej inwestycji w 2010 i 2011 roku. W rezultacie w Spółce PCM powstały zobowiązania wobec dostawców, skutkujące komorniczym zajęciem konta bankowego na rzez jednego z wierzycieli, mimo prowadzonych z nim rozmów i uzgodnień. Spowodowany tym brak płatności wobec Pracowników i Zleceniobiorców, skutkował dużym odpływem osób. Warto dodać, że Spółka PCM przez 18 lat była zawsze rzetelnym płatnikiem zarówno wobec Pracowników, Zleceniobiorców jak też Dostawców. W takiej trudnej sytuacji znalazła się po raz pierwszy w całej historii Spółki.

W tym miejscu w imieniu Zarządu i całej Spółki PCM za powstałe zatory płatnicze pragnę przeprosić: Pracowników, Zleceniobiorców, Dostawców. Jest to dla nas szczególnie przykre, bo wiemy jak ważne jest dla każdego terminowe otrzymywanie należności. Tym bardziej, że niektórzy Konsultanci przeżyli nie tak dawno podobne tragedie w poprzednich firmach. Jedna z naszych podstawowych wartości brzmi: „Rzetelność i terminowość znakami naszej Firmy”. Niestety, choć nadal jest to dla nas tak samo istotne, to w chwili obecnej, pomimo szczerej woli sami nie możemy rozwiązać tego problemu. Podjętych jest bardzo dużo działań, aby możliwie jak najszybciej powrócić do tego, z czego byliśmy znani na rynku przez 18 lat.

Klientów chcemy przeprosić za kłopoty związane z opóźnieniami lub niemożliwością świadczenia usług zgodnie z ustaleniami. Przy tej okazji pragną podziękować tym, którzy nawet w trudnych chwilach nas wspierają i są razem z nami.

Warto wiedzieć, że problem nie dotyczy tylko Spółki PCM. Jest on znacznie większy i rozległy.

W okresie minionych 3 lat wielu Klientów zbudowało lub rozbudowało własne działy Contact Center. Jednocześnie powstało wiele nowych firm Call Center świadczących proste usługi. W rezultacie ceny na rynku spadły o kilkadziesiąt procent. Do tego wielu Klientów wydłużyło terminy płatności. Powstały zatory płatnicze. Wiele firm z branży Call Center, aby móc realizować usługi zaciągnęło kredyty bankowe. Niższa cena usług nie zapewnia pokrycia wszystkich kosztów. Obecnie wiele firm z rynku Call Center jest w bardzo złej kondycji finansowej. Tracą wszyscy.

Dostawcy usług, Pracownicy, ale również Klienci, którzy nie mogą realizować swoich planów. Traci budżet Państwa. Prawie cały rynek pracuje wg prostego, nie efektywnego modelu. Większość firm nie dysponuje nowoczesnymi systemami, w tym systemami CRM. Budowanie relacji z własnymi Klientami, które są najważniejsze dla każdej firmy są często marginalizowany.

Klienci, którzy zwykle nie posiadają tak dużego doświadczenia i wszechstronnej wiedzy pracując dla siebie, uzyskują zwykle niższe efekty i tym samym ponoszą dużo większe koszty. Należy pamiętać, że zakup usług marketingowych zdecydowanie różni się od zakupu wielu innych produktów czy usług np. zakupu usług telekomunikacyjnych czy zakupu energii elektrycznej. Przy większości produktów zazwyczaj najważniejszy jest najniższy koszt zakupu. Chociaż na rynku produktów np. na rynku samochodów różnica pomiędzy najtańszym a najdroższym samochodem jest 10 – krotna a nawet znacznie większa.

W usługach marketingowych wybór Partnera głównie wg kryterium ceny bardzo często jest dotkliwy w skutkach. Branża Call Center w Polsce jest niedowartościowana i niedoceniana.

Warto dodać, że już 4 lata temu podjęliśmy ambitne wyzwanie. Zainicjowaliśmy Projekt Przyjaciele Klienta. Jego głównym celem jest edukacja rynku. W grudniu 2008 roku Spółka PCM zorganizowała Konferencję poświęconą najnowszym, światowym trendom w marketingu relacji, z udziałem prekursorów rynku brytyjskiego i USA. W konferencji wzięli również aktywny udział liderzy polskiego rynku ze świata biznesu i nauki na czele z Prezesami największych firm oraz profesorami.

W pierwszej połowie 2010 roku w Spółce PCM odbyło się 10 warsztatów poświęconych tej tematyce. W 2012 roku przeprowadziliśmy 20 warsztatów na temat „Budowanie wartości firm”. Pomimo wiedzy jak budować cały proces komunikacji z Klientami, to nasza innowacyjna i unikalna wiedza nie poszła w parze z oczekiwaną skalą projektów a tym samym z efektami uzyskiwanymi przez Spółkę PCM.

Obecnie Zarząd Spółki Polskie Centrum Marketingowe skoncentrował się na działaniach, które mają na celu możliwe jak najszybciej uzyskać płynność finansową Spółki. Prowadzone są rozmowy mające na celu odsprzedaż części systemów i sprzętu. Zainteresowani mogą wynająć lub nabyć organizowaną część Spółki. Prowadzone są również rozmowy na temat odsprzedaży udziałów. Dobrym Partnerem dla Spółki PCM jest Firma, który posiada interesujące dla rynku produkty lub usługi. Może to być firma wchodząca na polski rynek lub firma z dużą ilością obsługiwanych Klientów. PCM posiada wiele doświadczeń i spektakularnych dokonań. Dziś wielu Klientów PCM jest liderami polskiego rynku. Obecnie bez silnego wsparcia, nawet najbogatsza firma może popełnić wiele błędów w wejściu na polski rynek.

Istnieje olbrzymi potencjał w firmach, które posiadają milionową grupę Klientów. Przy wyjątkowym potencjalne, know how i doświadczeniu Spółki, obie Strony mogą bardzo dużo zyskać. Z perspektywy czasu dochodzimy do wniosku, że najlepszy model biznesowy dla Klienta, to outsourcing usług całego procesu komunikacji marketingowej do zewnętrznej Spółki, ale takiej, w której Firma ma udziały. Wówczas uzyskuje się większą wiedzę, doświadczenie oraz wpływ na realizacje i wyniki Projektu.

Dla dużego koncernu jest to pełna kontrola finansowa a dla podmiotu, stały dostawca usług. Taką współpracę można dobrze zaplanować i zorganizować. Dla wielu firm, które pracują nad obniżeniem kosztów własna firma marketingowa może być gwarantem stałego dopływu nowych Klientów. Skutkować to będzie wzrostem przychodów i obniżką kosztów działań marketingowych, sprzedażowych oraz dotyczących Obsługi Klienta.

Statystycznie Zespół 240 Konsultantów, który przez 12 miesięcy będzie pracował dla firmy posiadającej jeden milion Klientów wypracuje przychód 360 mln zł. Przyjmując rentowność firmy na poziomie 10% Zespół taki generuje zyski już w pierwszych 12 miesiącach pracy. Proces bardzo dużej obniżki kosztów Spółki PCM już jest faktem. Najwięksi dostawcy udzielili Spółce wsparcia w postaci rabatów. W znacznym stopniu ograniczone zostały koszty wynagrodzeń. Do czasu uregulowania sytuacji w PCM rekrutacje i obsługę Pracowników realizuje zewnętrzna Agencja. Mamy nadzieję, że model ten sprawdzi się i będzie kontynuowany przez wiele kolejnych lat. Rozmowy z potencjalnymi inwestorami powinny zakończyć się z końcem września.

Finalizacja rozmów zaplanowana jest na październik. Ze względu na prostą strukturę właścicielską oraz obecny, jednorodny profil działania Spółki, możliwe jest przeprowadzenie rozmów i ich finalizacja w powyższym terminie nawet z nowym inwestorem.

Wierzymy, że powyższe działania przełożą się na uregulowanie zobowiązań Spółki i jej kolejny etap rozwoju. Potencjał, wiedza i 18 letnie doświadczenie zebrane w Spółce zaowocują sukcesami dla Klientów i Inwestora.

Karol Bancerz

Z branżą call center związany od 14 lat. Od prawie 12 lat prowadzi CCNEWS.pl, pierwszy, największy i najpopularniejszy w Polsce vortal o customer care. Zarządzał wieloma projektami telemarketingowymi dla operatorów telefonii komórkowej, linii lotniczych i towarzystw ubezpieczeniowych. Ostatnio odpowiedzialny był za nadzorowanie procesu wydawania wiz przez konsulaty USA dla obywateli Polski, Rosji, Białorusi i Litwy. Zwolennik zrównoważonego rozwoju biznesu ze wsparciem sztucznej inteligencji. Obecnie bloger, dziennikarz, przedsiębiorca – baczny obserwator zmieniających się trendów w obsłudze klienta. Prezes zarządu Belocal Polska Sp. z o. o. oraz członek zarządu Polskiego Instytutu Wiedzy Praktycznej - właściciela platformy WIEDZAPRAKTYCZNA.pl.

27 komentarzy

POPULARNE