Straż Miejska w Gdańsku zyskała lepszą i tańszą łączność zewnętrzną i wewnętrzną dzięki serwerowi telekomunikacyjnemu Call-eX firmy Datera SA. Dzięki wdrożeniu tego nowoczesnego rozwiązania telekomunikacyjnego usprawniona została praca na stanowisku kierowania, czyli w miejscu, do którego trafiają wszystkie połączenia z numeru interwencyjnego 986. Serwer jest zintegrowany z zewnętrznym systemem informatycznym, co sprawia, że dyżurujący strażnik na ekranie komputera widzi, skąd przychodzi połączenie i może na specjalnej formatce zanotować najważniejsze informacje.
Dzwoniącego na numer 986 wita komunikat: „Straż Miejska w Gdańsku, rozmowa jest nagrywana, proszę czekać na zgłoszenie się dyspozytora”. Wprowadzono też tzw. kolejkowanie rozmów, co sprawia, że obsługa dzwoniących jest sprawniejsza i bardziej efektywna. Obecnie średni czas oczekiwania na połączenie wynosi 10 sekund. Jeśli zdarzy się, że wszystkie linie dyżurujących są zajęte, dzwoniący usłyszy komunikat: „Wszyscy dyspozytorzy są zajęci, proszę czekać, w sytuacjach zagrożenia życia prosimy dzwonić na numer 112”.
Wszystkie stanowiska dyżurnych zostały wyposażone w nowe intuicyjne aparaty telefoniczne oraz nagłowne bezprzewodowe słuchawki, co zwiększa komfort pracy strażników.
– Straż Miejska jest jedną ze służb, z którymi mieszkańcy kontaktują się najczęściej. W ciągu jednej doby przyjmujemy średnio około 500 zgłoszeń. Dlatego zależy nam na ułatwieniu mieszkańcom kontaktu z nami. Zwłaszcza w sytuacjach, które wymagają szybkiej interwencji, sprawna komunikacja jest niezwykle ważna. Dzięki wdrożeniu nowoczesnego serwera firmy Datera, poprawiła się jakość reakcji Straży Miejskiej w Gdańsku na zgłoszenia na numer interwencyjny 986 i możliwości analizy tych zgłoszeń – mówi inspektor Miłosz Jurgielewicz, rzecznik prasowy Straży Miejskiej.
Wykorzystanie serwera Datera Call-eX to nie tylko poprawa komunikacji ze Strażą Miejską, ale również korzyści dla samej Straży – przede wszystkim oszczędności. Dzięki łączu IP pracownicy referatów Straży Miejskiej zlokalizowanych w różnych punktach miasta mogą za darmo dzwonić do komendy i między sobą. Z kolei dzięki podłączeniu sytemu telekomunikacyjnego do sieci operatora VoIP[1] znacznie obniżono koszty pozostałych połączeń. Co ważne, system można łatwo i szybko rozbudować, zwiększając liczbę linii telefonicznych i użytkowników. Jest to szczególnie ważne w przypadku wydarzeń masowych, takich jak zbliżające się Euro 2012.
– Wdrożenie serwera Call-eX w Straży Miejskiej w Gdańsku jest pierwszym, które zrealizowaliśmy dla tego typu służby. Nasze rozwiązania od lat sprawdzają się w obsłudze podmiotów, które każdego dnia przyjmują nawet kilkadziesiąt tysięcy połączeń telefonicznych – to jeden z jego głównych atutów. Elastyczność tego rozwiązania pozwoliła precyzyjnie dostosować system do potrzeb Straży Miejskiej –mówi Marcin Krasowski, wiceprezes zarządu Datera SA.