Pierwszą, i jak dotąd jedyną infolinię dla chorych onkologicznie uruchomiło Wojewódzkie Centrum Onkologii w Gdańsku. Telefon będzie funkcjonował w przyszpitalnej poradni, a jego obsługą zajmą się wolontariusze. Do dziś przeszkolono w tym kierunku 60 ochotników – głównie studentów psychologii i psychologów, oraz członkinie Gdańskiego Stowarzyszenia Kobiet “Amazonki”.
Inicjatorką przedsięwzięcia jest psychoonkolog, prof. Krystyna de Walden – Gałuszko, przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Psychoonkologicznego. Wspólnie z innymi lekarzami od przeszło dwóch lat walczyła o uruchomienie tej formy pomocy chorym. Gdański onkologiczny telefon zaufania ma służyć zarówno chorym, jak i osobom, które wyczuły u siebie podejrzaną zmianę, a także bliskim osób korzystających z terapii.
Dzwoniąc na infolinię, będzie można uzyskać ogólne informacje o możliwościach wykonania szybkiej diagnostyki onkologicznej. Jak zapewnia dyrektor centrum, Irena Solska szpital zajął się gromadzeniem wykazu placówek wykonujących np. mammografię, poradni onkologicznych, przeciwbólowych, medycyny paliatywnej, hospicjów, poradni psychologicznych i psychoonkologicznych.
Postara się też zgromadzić informacje na temat tego, które poradnie posiadają certyfikowany sprzęt. Szpital stara się też uzyskać od NFZ informacje na temat aktualnego stanu kolejek na zabiegi, operacje, w konkretnych placówkach.
Wolontariusz będzie też udzielał informacji dotyczących sklepów medycznych, które prowadzą sprzedaż sprzętu ułatwiającego funkcjonowanie chorych po zabiegach, takich jak worki stomijne, peruki, protezy itp., a także organizacji pacjentów działających na terenie Pomorza.
Jeżeli chory będzie potrzebował psychicznego wsparcia, pracownik onkologicznego telefonu zaufania, umówi go na wizytę u lekarza psychiatry czy psychoonkologa. W zespole konsultantów znajdzie się też specjalista onkolog oraz prawnik.
W działalność telefonu zaufania dla pacjentów onkologicznych zaangażował się samorząd. Wicemarszałek Hanna Zych-Cisoń obiecała, iż Urząd Marszałkowski, który wyposażył punkt informacyjny, będzie partycypował w kosztach jego utrzymania. Telefon zaufania został także wpisany na stałe do programu zdrowotnego regionu “Zdrowie dla Pomorzan”.
Źródło: RynekZdrowia.pl