Mniejsza rotacja, większe zatrudnienie w call centers

Rotacja[2] pracowników nieznacznie zmniejszy się, zwiększy się natomiast zatrudnienie. Do takiego wniosku dojdziemy czytając wywiad z Grażyną Chmielowską z Adecco oraz Magdaleną Kalitan z firmy Manpower, jaki został opublikowany w Magazynie Rekruter.

 

Poniżej najciekawsze fragmenty wywiadu:

Czy nastąpił wzrost bądź spadek zapotrzebowania na usługi rekrutacyjne we wrześniu bieżącego roku w stosunku do września 2010. Jeśli tak to, jakie wartości procentowe i wskaźniki liczbowe obrazują te zmiany?

 

Grażyna Chmielowska: Zapotrzebowanie na pracowników i nowe rekrutacje z rokiem ubiegłym kształtują się na nieco niższym poziomie. Nie dotyczy to w takiej samej mierze wszystkich sektorów gospodarki, ale najbardziej widoczne jest w sektorze motoryzacyjnym. Farmacja plasuje się na tym samym poziomie, w branżach IT i call center[1] widoczny jest rozwój, który będzie kontynuowany w przyszłym roku.

 

Magdalena Kalitan: We wrześniu tego roku w porównaniu do roku poprzedniego nie obserwujemy znaczących różnic w zainteresowaniu pracodawców usługami rekrutacyjnymi.

Wrzesień jest dość specyficznym miesiącem na rynku pracy: po wakacjach wzrasta ilość osób poszukujących stabilnego zatrudnienia, co uwidacznia się np. w statystykach dotyczących osób rejestrujących się w urzędach pracy. Szacunkowa stopa bezrobocia rejestrowanego we wrześniu bieżącego roku wyniosła 11,8 proc., czyli pozostała na niezmienionym poziomie w porównaniu do sierpnia. We wrześniu 2010 roku wskaźnik ten kształtował się na poziomie 11,5 proc. i wzrósł w porównaniu do sierpnia 2010 o 0,7 punktu proc.

Także wyniki wyprzedzającego badania Barometr Manpower Perspektyw Zatrudnienia dla III kwartału 2010 i 2011 pokazują, że nastroje pracodawców w tym okresie lekko się pogorszyły. Prognoza netto zatrudnienia, czyli wskaźnik mierzący przewagę pozytywnych nad negatywnymi planami dotyczącymi zatrudnienia rok do roku maleje o 4 punkty procentowe, z 18% do 14%. Niemniej dane te wskazują na przewagę deklaracji optymistycznych.

Z drugiej strony, we wrześniu nasilają się działania części pracodawców. Często po urlopach, przestojach wakacyjnych, czy dla niektórych branż tzw. „sezonie ogórkowym”, pracodawcy powracają do finalizowania rozpoczętych wcześniej procesów rekrutacyjnych lub przygotowują się do ostatnich rekrutacji przed zakończeniem roku.

 

(…)

 

Czy i czym różnią się wyzwania, przed którymi stoi branża HR w ostatnim kwartale tego roku w stosunku do sytuacji sprzed roku?

 

Grażyna Chmielowska: Branża doradztwa personalnego i agencje pracy tymczasowej, coraz częściej konkurują ceną, ponieważ mają poczucie, że to najważniejszy aspekt, na który stawiają dziś klienci przy doborze partnera. Jednak należy zauważyć, że klient równocześnie oczekuje utrzymania poziomu serwisu, implementacji coraz lepszych rozwiązań. Dlatego Adecco pomaga firmom znaleźć konkretne oszczędności wprowadzając program Ad Just, nie obniżając równocześnie poziomu serwisu. Dzisiejszy rynek charakteryzuje się również rozwojem outsourcingu.

 

Magdalena Kalitan: Obserwujemy coraz większą ostrożność i wydłużający się czas podejmowania decyzji odnośnie zatrudnienia, zarówno ze strony pracodawców, jak i kandydatów. Utrzymywanie się takiego stanu jest oznaką spowolnienia na rynku zatrudnienia.

Stałe ukierunkowanie działów HR na poszukiwanie specjalistów z doświadczeniem bez jednoczesnej polityki szkolenia nowej kadry to na pewno duże zagrożenie dla naszego rynku pracy. Już teraz obserwujemy zwiększoną liczbę absolwentów bezskutecznie poszukujących zatrudnienia, czy też możliwości zdobycia doświadczenia. Z drugiej strony dynamika zmiany zatrudnienia wśród specjalistów obniża się.

Jako agencja doradztwa personalnego mamy więc za zadanie przybliżanie naszym klientom wiedzy o obecnej sytuacji na rynku pracy, dostępności poszukiwanych przez nich kandydatów oraz wskazywanie innych niż najbardziej oczywiste, sposobów pozyskania właściwych pracowników. Jednocześnie zachęcamy młodych ludzi, wkraczających na rynek pracy do korzystania z ofert pracy tymczasowej, która jest doskonałym sposobem na zdobycie tak niezbędnego doświadczenia oraz pozwala zweryfikować swoje kompetencje i wybory zawodowe.

Słownik
1. call center. Firma lub dział w firmie zajmujący się telefoniczną obsługą klienta realizowaną przez przeszkolonych pracowników (telemarketerów, konsultantów, agentów). Obsługa…
2. Rotacja. (rotacja personelu) zwana także rotacją kadr lub rotacją pracowników, to proces, w którym pracownicy zmieniają stanowiska pracy wewnątrz…
1 comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *