Firmowe dane w chmurze. Pięć pytań często zadawanych przez przedsiębiorców

Popularność chmury rośnie. Mimo zachowawczego dystansu na polskim rynku, z każdym rokiem przybywa firm, które się na nią decydują. Rosnące zainteresowanie potwierdzają też prognozy analityków Gartnera, zgodnie z którymi w 2018 roku ekspansja chmury przybierze na sile, osiągając o 21,4 proc. wyższe wyniki. Nadal jednak wśród przedsiębiorców pojawia się sporo wątpliwości związanych z zastosowaniem tego rozwiązania. W oparciu o chmurę Microsoftu, której udziały ciągle rosną przedstawiamy odpowiedzi na nurtujące pytania.

Popularność chmury rośnie. Mimo zachowawczego dystansu na polskim rynku, z każdym rokiem przybywa firm, które się na nią decydują. Rosnące zainteresowanie potwierdzają też prognozy analityków Gartnera, zgodnie z którymi w 2018 roku ekspansja chmury przybierze na sile, osiągając o 21,4 proc. wyższe wyniki. Nadal jednak wśród przedsiębiorców pojawia się sporo wątpliwości związanych z zastosowaniem tego rozwiązania. W oparciu o chmurę Microsoftu, której udziały ciągle rosną przedstawiamy odpowiedzi na nurtujące pytania.

W chmurze, czyli gdzie?

– Dla niektórych samo pojęcie chmury jest nadal nieco abstrakcyjne. Serwer fizyczny można zobaczyć, dotknąć, podczas gdy chmura… No właśnie. Chmura to również serwery fizyczne, które są wykorzystywane przez firmy na zasadzie zewnętrznej usługi. Dzięki temu nie ma konieczności inwestowania w wyposażenie i utrzymanie serwerowni. Co więcej, można wskazać, gdzie konkretnie znajdują się dane firmy. Przykładowo, Microsoft posiada więcej regionów niż którykolwiek inny dostawca chmury, zapewniając klientom kompleksowe możliwości z zakresu zgodności i odporności – tłumaczy Daniel Kaczmarczyk, Cloud Sales Director z firmy Senetic, która może się pochwalić tytułem Partnera Roku Microsoft w segmencie MŚP.

Czy chmura jest bezpieczna?

Bezpieczeństwo chmury to kolejna kwestia, która bywa niejasna dla jej potencjalnych użytkowników. Przedsiębiorstwo nie może przecież pozwolić sobie na nagłą utratę danych zbieranych przez wiele lat prowadzenia działalności. Microsoft zapewnia kompleksową ochronę, przechowując zasoby na dwóch serwerach w Europie. Każdy zapisany plik czy mail jest trzykrotnie backupowany, co daje sześć kopii zapasowych. Dane są dostępne dla użytkownika z dowolnego miejsca i urządzenia, a w razie usunięcia, zawsze można je odzyskać. Chroni je Windows Defender Advanced Threat Protection (ATP), który dzięki sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowemu wykrywa i reaguje na zagrożenia w ciągu kilku sekund. Chmura Microsoft spełnia rygorystyczne wymagania, wykazując zgodność z normą ISO 27001, która jest jedną z ważniejszych metod weryfikowania zabezpieczeń pod kątem mechanizmów kontroli sprzętowej i logicznej. Microsoft – jako pierwszy dostawca usług chmurowych – może pochwalić się zgodnością z normą ISO 27018, określającą ujednolicone zasady ochrony danych osobowych w chmurze. Co ważne, usługa spełnia wzorcowe klauzule Unii Europejskiej i jest wykorzystywana przez Ministerstwa Finansów do przechowywania danych z Jednolitego Pliku Kontrolnego.

Ile kosztuje chmura?

Poprawne prowadzenie przedsiębiorstwa to przede wszystkim umiejętne wydawanie pieniędzy. Jedną z podstawowych zalet rozwiązań chmurowych jest jej elastyczność, dzięki której firma płaci wyłącznie za rzeczywiste wykorzystanie usługi. W przeciwieństwie do serwerów fizycznych nie ma konieczności ponoszenia kosztów z góry, nie ma też potrzeby wyposażenia i utrzymywania serwerowni, kupna licencji, uwzględniania w budżecie opłat za zajmowaną powierzchnię, prąd czy skutki ewentualnych awarii. – W przypadku Office 365 to również spora elastyczność dla firm rozwijających się i z dużą rotacją pracowników – w momencie pojawienia się nowego pracownika, w każdej chwili można dodać nową licencję, dopasowaną do potrzeb użytkownika. Koszty własnej infrastruktury serwerowej są ogromne, a ceny subskrypcji usługi Office 365 zaczynają się od 15 zł. To spora oszczędność – podkreśla specjalista z Senetic.

Czy korzystając z usługi, mogę liczyć na wsparcie techniczne?

Usługi chmurowe zostały zaprojektowane w taki sposób, by korzystanie z nich było proste i intuicyjne, jednak kwestie związane z dostępnością i administracją usługi oraz ewentualne problemy techniczne warto skonsultować z ekspertem. Najlepiej zdecydować się na dostawcę, który pozwala skorzystać z takiego wsparcia w dowolnym momencie. – Pomoc techniczna to pewność, że niezależnie od sytuacji firma w każdej chwili może skorzystać z wiedzy doświadczonego specjalisty, minimalizując ryzyko przestojów. Korzystnie wygląda to w kwestii Office 365. Przykładowo firma Senetic oferuje wsparcie przez całą dobę. Dodatkowo, otrzymujemy pomoc dedykowanego opiekuna TAM (Technical Account Manager).- dodaje Kaczmarczyk.

Czy korzystanie z usług w chmurze wymaga dostępu do internetu?

Wbrew pozorom korzystanie z aplikacji lokalnych w chmurze nie wymaga dostępu do Internetu. Jest to niezbędne tylko podczas instalacji, gdy pobiera się aplikacje z serwera. W przypadku Office 365 łatwy dostęp oznacza również możliwość korzystania z jednej licencji na pięciu urządzeniach. W czasach, gdy pracownicy używają kilku rozwiązań jednocześnie, posiadanie na każdym zawsze aktualnej wersji oprogramowania, jest bardzo ważne.

Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *