PRAWO

Bodnar pyta o identyfikację głosową w KIP

W 2015 r. Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do Ministra Finansów z wystąpieniem w sprawie planowanego wówczas wprowadzenia identyfikacji głosowej wszystkich podatników dzwoniących na Krajową Informację Podatkową. Z udzielonej wówczas odpowiedzi wynikało, że uruchomienie Systemu Informacji Telefonicznej związane jest z modernizacją infolinii Krajowej Informacji Podatkowej.

W 2015 r. Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do Ministra Finansów z wystąpieniem w sprawie planowanego wówczas wprowadzenia identyfikacji głosowej wszystkich podatników dzwoniących na Krajową Informację Podatkową. Z udzielonej wówczas odpowiedzi wynikało, że uruchomienie Systemu Informacji Telefonicznej związane jest z modernizacją infolinii Krajowej Informacji Podatkowej.

System ten miał umożliwiać obsługę podatnika w ramach kanału głosowego, a w kolejnych etapach miał pozwalać na obsługę zapytań podatników kierowanych za pośrednictwem formularza umieszczonego na Portalu Podatkowym oraz obsługę podatnika on-line za pośrednictwem komunikacji chat. W pierwszej kolejności planowano przeprowadzenie metody biometrycznej w stosunku do urzędników skarbowych, którzy w ramach wdrażanej usługi wsparcia merytorycznego dla urzędów skarbowych kontaktują się z infolinią KIP.

Do Rzecznika dotarły ponadto pisma Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych kierowane do Ministerstwa Finansów, w których GIODO zadawał pytanie o podstawę prawną wprowadzenia powyższych rozwiązań wobec podatników. Ta podstawa prawna, zgodnie z Konstytucją, powinna znajdować się w przepisach ustawy. Zaznaczał, że odpowiednie przepisy muszą wejść w życie zanim jeszcze system zacznie funkcjonować tak, by dane osobowe mogły być przetwarzane w sposób legalny.

Obecnie trwają legislacyjne prace przygotowawcze, które umożliwią bezpośrednie stosowanie od dnia 25 maja 2018 r. ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych. Rozporządzenie to zawiera szczególne regulacje dotyczące danych biometrycznych, za które należy uznać również brzmienie głosu i przewiduje, że każde przetwarzanie danych osobowych musi być planowane z uwzględnieniem koncepcji ochrony prywatności w fazie projektowania (privacy by design).

Rzecznik zwrócił się do Ministra z prośbą o wyjaśnienia dotyczące aktualnego stanu sprawy. Poprosił także o wskazanie, czy System rozpoczął funkcjonowanie i jaka jest podstawa prawna jego działania oraz o informację, czy w resortach rozwoju i finansów trwają prace, które dostosowałyby funkcjonowanie Systemu do wymogów rozporządzenia ogólnego o ochronie danych osobowych.

Wystąpienie do Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie systemu rozpoznawania głosu osób dzwoniących na Krajową Informację Podatkową

Bodnar pyta o identyfikację głosową w KIP
Skomentuj

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wydawca:
BELOCAL Polska Sp. z o.o.
ul. Lindleya 16 lok. 301
02-013 Warszawa
NIP: 7010493628
KRS: 0000565170

tel. (+48) 790 759 066



CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC.

Od prawie 11 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO.

Copyright © 2006 - 2017 by: BELOCAL POLSKA Sp. z o.o.

Do góry
DARMOWA PRENUMERATA
NEWSLETTERA


Dwa razy w tygodniu na Twój e-mail przegląd najważniejszych wydarzeń branży contact center & customer care!

Imię:
E-mail:
x

DARMOWA PRENUMERATA
NEWSLETTERA


Dwa razy w tygodniu na Twój e-mail przegląd najważniejszych wydarzeń branży contact center & customer care!

Imię:
E-mail:
x