BADANIA / ZAGRANICA

Aplikacje znacząco zmienią sposób, w jaki żyjemy i pracujemy

Jakie trendy w projektowaniu aplikacji mobilnych będą miały największy wpływ na społeczeństwo? Firma F5 Networks opublikowała raport na temat przyszłości aplikacji i ich oddziaływania na nas.

Jakie trendy w projektowaniu aplikacji mobilnych będą miały największy wpływ na społeczeństwo? Firma F5 Networks opublikowała raport na temat przyszłości aplikacji i ich oddziaływania na nas.

Opracowanie bazuje na badaniu przeprowadzonym przez ośrodek The Foresight Factory.

W raporcie wykorzystano własne informacje na temat trendów technologicznych i socjologicznych, a następnie połączono je z badaniami 25 rynków państw Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA). Przeprowadzono także wywiady z najlepszymi ekspertami i uznanymi przedsiębiorcami, specjalizującymi się w automatyzacji, biometryce, sektorze IT oraz branży technologicznej.

Autorzy “The Future of Apps” szczególną uwagę zwrócili na rozwój sztucznej inteligencji i samouczenia się maszyn, a także potrzebę stworzenia nowych modeli konwersacyjnych (ang. collaborative models), które pomogą w sprostaniu rosnącej potrzebie przejrzystości. Raport pokazuje również, jak tworzone są interfejsy nowych aplikacji (w tym te wykorzystujące rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość), a także prezentuje potencjalnie silny wpływ technologii takich jak blockchain (przesyłanie paczek informacji w specjalnych blokach) czy edge computing (model funkcjonowania chmury, w którym operacje wykonywane są na jej „krawędzi”, czyli możliwie blisko źródła danych).

„Zaciera się granica między światem fizycznym i cyfrowym. Biometryka i sztuczna inteligencja dadzą ludziom większą kontrolę nad ich danymi” – powiedział Josh McBain, szef działu doradztwa w Foresight Factory. „Jednocześnie ta zmiana niesie pewne ryzyko, w tym zagrożenie samoreplikującą się sztuczną inteligencją, nieuprawnionym przejmowaniem samochodów autonomicznych czy wykorzystywaniem do przestępstw urządzeń podłączonych do internetu rzeczy (IoT). Musimy przygotować się na sytuację, w której przestępcy będą w stanie przejąć kontrolę nad człowiekiem albo włamać się do mózgu” – dodał.

Jak powiedziała Lizzie Cohen-Laloum, wicedyrektor F5 ds. sprzedaży w państwach EMEA, „Oczekiwania zmieniają się z prędkością światła, a obawy dotyczące bezpieczeństwa rosną”. „The Future of Apps pokazuje, w jaki sposób punkt ciężkości przesuwa się coraz dalej od biznesu, tworząc ogromne możliwości dla tych, którzy są w stanie błyskawicznie tworzyć aplikacje przystosowane do szybkiej adaptacji i zapewniające bezpieczeństwo” – stwierdziła.

Najważniejsze zagadnienia poruszane w raporcie:

Sumienna współpraca

Wzrost znaczenia internetu rzeczy i ewolucja połączonych aplikacji

Jak wynika z badania Foresight Factory, organizacje muszą szybko przyjmować i wprowadzać schematy proaktywnej współpracy i przejrzystości działań. Jest to niezbędne w kontekście prawa dotyczącego nowego rodzaju danych. Regulacje cały czas próbują nadążyć za zmieniającą się gospodarką cyfrową.
Raport wskazuje, że bezpieczne i nastawione na użytkownika działania związane z danymi mogą stać się wskaźnikiem określającym siłę instytucji lub jej wpływ na otoczenie.

Firma Allianz przewiduje, że w skali globalnej składki na ubezpieczenia „cyfrowe” do 20251 roku wzrosną z obecnych 2,5 mld dol. do 20 mld dol. Jednocześnie kwestie bezpieczeństwa będą wiązały się z chęcią optymalizacji osobistych korzyści. Foresight Factory zauważa, że czterech na dziesięciu Europejczyków udostępniłoby swoje dane w zamian za spersonalizowaną ofertę lub rabaty.

Wzrost znaczenia sztucznej inteligencji, samouczenia się maszyn i robotyki wymusi tworzenie nowych regulacji. Przykładowo w styczniu tego roku Komisja Europejska zaapelowała o stworzenie nowych zasad dotyczących robotyki i wyznaczenie standardów etycznych oraz ram odpowiedzialności, związanych z funkcjonowaniem samochodów autonomicznych.

Nadchodzą także zmiany na rynku pracy. Z raportu Foresight Factory wynika, że w skali globalnej 41 proc. osób w wieku od 16 do 25 lat uważa, że w ciągu najbliższej dekady ich obecne obowiązki może przejąć sztuczna inteligencja lub roboty.

Optymalny umysł

Rewolucja, która dzięki sztucznej inteligencji, biometryce i uczeniu maszynowym pozwoli na podejmowanie optymalnych decyzji

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe będą miały kluczowy wpływ na kierunek rozwoju przyszłych aplikacji.

Rozwój w obszarze sztucznej inteligencji i samouczenia się maszyn będzie prawdopodobnie obejmował tworzenie bardziej spersonalizowanych usług, np. w kwestiach zdrowia. Według badania Foresight Factory około połowy (49 proc.) ankietowanych konsumentów oczekuje usług, które pomogą im zrozumieć przyszłe skutki ich zwyczajów żywieniowych. W przypadku generacji Y ten odsetek rośnie do 57 proc.

Inna ważna kwestia to analizowanie finansów. Prawie sześciu na dziesięciu (58 proc.) przedstawicieli generacji Y wyraża zainteresowanie usługami oferującymi przewidywanie przyszłej sytuacji finansowej i opierając te prognozy na obecnych działaniach użytkowników.

Ośrodek Foresight Factory zwrócił uwagę na przyszłe znaczenie wspólnej sztucznej inteligencji (collaborative AI), dzięki której wirtualni asystenci i powiązane z nimi aplikacje będa mogły komunikować się ze sobą i odpowiednio reagować.

Osobista świadomość

Rosnąca popularność rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości oraz przyszłość świata inteligentnych technologii i indywidualnej świadomości

Firma analityczna IDC przewiduje, że rynek sztucznej i wirtualnej rzeczywistości w tym roku osiągnie wartość 2,5 mld dol., czyli o 131 proc. więcej niż w zeszłym roku. Prognozy mówią, że do 2020 roku rynek ten będzie warty 25,7 mld dol2.

Miejsce, w którym przebywamy, stanie się nieistotne dla wielu aspektów komunikacji, uczenia się i doświadczania, powstanie także pojęcie “osobistej rzeczywistości”. Równocześnie pojawią się nowe zagrożenia, związane ze zbyt intensywnym zanużeniem się ludzi w wirtualny byt.

„W przyszłości nowa aplikacja może nie różnić się od dodania nowego organu lub zmysłu” – powiedział Neil Harbisson z Cyborg Foundation i jednocześnie pierwszy człowiek z anteną wszczepioną w czaszkę.
„Gdy połączysz się z technologią możesz poszerzyć swoją percepcję i zmysły, zyskując znacznie głębsze doświadczenie życia i rzeczywistości. To może zmienić nie tylko nasze codzienne życie, lecz także sposób patrzenia na przyszłość”.

Nowe sieci

Decentralizacja wywołana przez technologie blockchain i edge computing

Foresight Factory przewiduje znacznie większą decentralizację, spowodowaną przez rosnącą popularność technologii blockchain i edge computing.
Ośrodek Research and Market przewiduje, że do 2020 roku technologia blockchain będzie stosowana przez 65 proc. przedsiębiorstw. Globalny rynek tej technologii wzrośnie z 210,2 mln dol. w 2016 roku do 23,5 mld dol. w 2021 roku3.

Idea zdecentralizowanych aplikacji współgra z rosnącym apetytem na rozwiązania typu peer-to-peer (p2p, klient do klienta), pobudzanym przez brak zaufania do instytucji i chęć do dążenia do lepszej jakości usług. W Europie i Afryce Południowej co trzeci konsument (32 proc.) używał lub jest zainteresowany użyciem usług wynajmu opartych na p2p. W przypadku generacji Y jest to 37 proc.

Aplikacje znacząco zmienią sposób, w jaki żyjemy i pracujemy
Skomentuj

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wydawca:
BELOCAL Polska Sp. z o.o.
ul. Lindleya 16 lok. 301
02-013 Warszawa
NIP: 7010493628
KRS: 0000565170

tel. (+48) 790 759 066



CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC.

Od prawie 11 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO.

Copyright © 2006 - 2017 by: BELOCAL POLSKA Sp. z o.o.

Do góry
DARMOWA PRENUMERATA
NEWSLETTERA


Dwa razy w tygodniu na Twój e-mail przegląd najważniejszych wydarzeń branży contact center & customer care!

Imię:
E-mail:
x

DARMOWA PRENUMERATA
NEWSLETTERA


Dwa razy w tygodniu na Twój e-mail przegląd najważniejszych wydarzeń branży contact center & customer care!

Imię:
E-mail:
x