ZASOBY LUDZKIE

Obcokrajowcy na pokładzie. Onboarding dla firm

Poszukiwanie pracowników na polskim rynku, coraz częściej bywa bezowocne ze względu na malejące bezrobocie. Przedsiębiorcy sięgają po pomoc agencji pracy tymczasowej i zatrudniają pracowników zza granicy. Jak sprawić, by zaaklimatyzowali się szybko i zostali w firmie na długo?

Poszukiwanie pracowników na polskim rynku, coraz częściej bywa bezowocne ze względu na malejące bezrobocie. Przedsiębiorcy sięgają po pomoc agencji pracy tymczasowej i zatrudniają pracowników zza granicy. Jak sprawić, by zaaklimatyzowali się szybko i zostali w firmie na długo?

Pojawienie się w firmie nowego pracownika zza granicy to wyzwanie dla całej organizacji. Tym większe, im więcej obcokrajowców dołącza do załogi w jednym czasie. By zintegrować niejednolitą społeczność wewnątrz firmy, uniknąć nieporozumień wynikających z różnic kulturowych i językowych oraz rotacji pracowników, warto zdecydować się na usługę onboardingu.

Co to jest onboarding?

To nic innego jak przygotowanie pracownika do objęcia nowego stanowiska. Wdrożenie w nowe obowiązki, dział i zadania tak, aby jak najszybciej możliwe było rozpoczęcie efektywnej pracy. Nazwa pochodzi z angielskiego „on board” czyli „na pokładzie”.  Większość firm na rynku ma określone standardy odnośnie wprowadzania nowych pracowników do swojej organizacji, czyli tzw. programy onboardingowe.

Stosowanie takiego rozwiązania to korzyści nie tylko dla pracownika, który szybciej uczy się nowych obowiązków i nabiera pewności siebie, ale przede wszystkim dla pracodawcy. Skrócenie czasu potrzebnego na przeszkolenie nowego członka zespołu i osiągnięcia przez niego wymaganego poziomu profesjonalizmu, zwiększa wydajność pracy, a przyjazny wizerunek organizacji pozwala zatrzymać pracowników na dłużej.

Międzynarodowa załoga

– Przełożenie dokładnie tych samych procedur na grupy pracowników zza granicy, niestety, zwykle się nie sprawdza. W przypadku międzynarodowej załogi, wymagają uzupełnienia o elementy ważne dla środowiska międzykulturowego – mówi Małgorzata Walat, Dyrektor Rynków Zagranicznych w Sanpro, agencji pracy należącej do Grupy Impel. – Każdej firmie zależy na szybkim wdrożeniu i osiągnieciu przez pracowników norm wydajnościowych. Odpowiednio opracowane programy onboardingowe dla firm zatrudniających obcokrajowców pomagają w osiągnięciu tych celów – podkreśla Walat.

Nie ma schematów

Programy onboardingowe dla obcokrajowców nie powinny być uniwersalne. – Przygotowanie propozycji konkretnych działań, wymaga przeprowadzenia szczegółowego audytu u Klienta, dokładnej analizy potrzeb i poznania istniejących już w firmie procedur – zauważa ekspert Sanpro.

Co składa się na onboarding? Proces wdrażania nowych pracowników innej narodowości może opierać się na podstawowych, obligatoryjnych elementach, takich jak tłumaczenie dokumentów, objaśnienie organizacji firmy, obowiązków i zasad bezpieczeństwa czy organizowania szkoleń wewnętrznych. – W wielu wypadkach wskazane jest także wprowadzenie nieobligatoryjnych, lecz potrzebnych działań. Mogą to być np. szkolenia międzykulturowe dla menedżerów lub organizacja eventów międzykulturowych dla pracowników, podczas których będą mieli szansę lepiej się poznać i zrozumieć – mówi Małgorzata Walat z Sanpro.

Kto powinien przeprowadzić onboarding?

Opracowanie skutecznego programu onboardingowego wymaga doświadczenia w pracy z obcokrajowcami i znajomości ich potrzeb oraz czynników motywacyjnych. – Równie ważne jest, by program dopasowany był także do potrzeb konkretnej organizacji, istniejących już procedur. Dlatego warto zdać się na pomoc profesjonalistów, którzy będą potrafili połączyć potrzeby obu stron. Warto dowiedzieć się, czy agencja pracy, która pośredniczyła w procesie rekrutacji, nie oferuje również onboardingu – mówi Małgorzata Walat.

Obcokrajowcy na pokładzie. Onboarding dla firm
Skomentuj

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wydawca:
BELOCAL Polska Sp. z o.o.
ul. Lindleya 16 lok. 301
02-013 Warszawa
NIP: 7010493628
KRS: 0000565170

tel. (+48) 790 759 066



CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC.

Od prawie 11 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO.

Copyright © 2006 - 2017 by: BELOCAL POLSKA Sp. z o.o.

Do góry