ZASOBY LUDZKIE

Co może dać firmie informacja zwrotna od… kandydata?

Nowy trend HR i Employer Brandingu to analiza tzw. candidate experience, czyli doświadczeń wyniesionych przez kandydatów z procesu rekrutacyjnego. Dotyczy to wszystkich, łącznie z tymi, którzy odpadli z procesu na dowolnym etapie. Idea zdobyła branżę szturmem, jednak realia pokazują, że od słów do czynów droga daleka.

Nowy trend HR i Employer Brandingu to analiza tzw. candidate experience, czyli doświadczeń wyniesionych przez kandydatów z procesu rekrutacyjnego. Dotyczy to wszystkich, łącznie z tymi, którzy odpadli z procesu na dowolnym etapie. Idea zdobyła branżę szturmem, jednak realia pokazują, że od słów do czynów droga daleka.

Zjawisko rynku pracownika odcisnęło piętno na wielu procesach rekrutacji, przyczyniając się do drastycznego zmniejszenia liczby pozyskanych aplikacji, rezygnacji kandydatów na różnych etapach procesu rekrutacji, odrzucania przez nich ofert pracy lub rezygnacji z zatrudnienia krótko przez ustalonym terminem rozpoczęcia pracy. Remedium na takie sytuacje może być analiza doświadczenia kandydatów, czyli candidate experience. Przeprowadzone przez Antal, Profit House oraz ROC Polska wśród dyrektorów HR badanie sprawdza, jak organizacje podeszły do kwestii wdrożenia tej koncepcji we własnych strategiach.

36% respondentów deklaruje projektowanie procesu rekrutacji na podstawie maksymalizacji satysfakcji kandydatów, 17% pracodawców prowadzi regularny monitoring satysfakcji kandydatów, a 19% korzysta z rozwiązań technologicznych w tym zakresie. Co należy to takich rozwiązań? „Przykładem mogą być coraz bardziej popularne systemy ATS, czyli Aplicant Tracking Systems, ułatwiające udzielanie informacji zwrotnej kandydatom uczestniczącym w procesie. Ważne są także przyjazne i projektowane z dbałością o potencjalnych kandydatów firmowe zakładki kariera i formularze aplikacyjne” – wyjaśnia Anna Piotrowska – Banasiak, dyrektor rozwoju w Antal.

Jednak aż 39% respondentów nie analizuje doświadczeń kandydatów w ogóle. „To niepokojący wynik dla całej branży, a dla poszczególnych firm – utrata unikalnej wiedzy, umożliwiającej spożytkowanie rekrutacji do budowy silnej marki pracodawcy” – dodaje Anna Piotrowska – Banasiak i podkreśla, że w długofalowym ujęciu taka analiza pozwoliłaby także na zdefiniowanie i wyeliminowanie tych elementów procesów, które przekładają się na stratę kandydatów.

Pracowników o doświadczenia pytamy chętniej
Nieco lepiej wypadają w polskich organizacjach analizy doświadczenia pracowników, które regularnie realizowane są w połowie badanych firm.

„Dobrze przeprowadzone badanie satysfakcji i zaangażowania wskazuje strony, które warto wzmocnić w komunikacji, i najważniejsze obszary wymagające pilnej interwencji. Tak zidentyfikowane przewagi konkurencyjne i ryzyka powinny być przyczynkiem do działań z obszaru budowania wizerunku pracodawcy” – wyjaśnia Małgorzata Pukropek, HR Consulting Manager w Antal.

Co trzecia badana firma stara się kształtować doświadczenia pracowników, mając na celu maksymalizację ich satysfakcji, a 20% organizacji inwestuje w tym celu w nowoczesne rozwiązania technologiczne. Jednak aż 26% respondentów deklaruje, że ich firma nie analizuje employee experience.

Wyniki badania budują zatem niepokojący obraz polskich firm, które w sposób mniej lub bardziej świadomy pozwalają uciec sporym zasobom informacji, mogących polepszyć ich wizerunek jako pracodawców, ograniczyć rotację i przyciągnąć dobrze dopasowanych kandydatów. Wiele sposobów badania doświadczeń i kandydatów, i pracowników, jest relatywnie niskonakładowych w wymiarze budżetowym, można więc stwierdzić, że to najwyższa pora, aby przestać ten temat poruszać w rozmowach, a zacząć – w działaniach.

Co może dać firmie informacja zwrotna od… kandydata?
Skomentuj

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wydawca:
BELOCAL Polska Sp. z o.o.
ul. Lindleya 16 lok. 301
02-013 Warszawa
NIP: 7010493628
KRS: 0000565170

tel. (+48) 790 759 066



CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC.

Od prawie 11 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO.

Copyright © 2006 - 2017 by: BELOCAL POLSKA Sp. z o.o.

Do góry
DARMOWA PRENUMERATA
NEWSLETTERA


Dwa razy w tygodniu na Twój e-mail przegląd najważniejszych wydarzeń branży contact center & customer care!

Imię:
E-mail:
x

DARMOWA PRENUMERATA
NEWSLETTERA


Dwa razy w tygodniu na Twój e-mail przegląd najważniejszych wydarzeń branży contact center & customer care!

Imię:
E-mail:
x