ZASOBY LUDZKIE

Czy (i jak) informować o zakończeniu rekrutacji?

Przeglądając internetowe fora i śledząc wpisy kandydatów poszukujących pracy, nie trudno wywnioskować, że największym ich zmartwieniem – poza brakiem pracy – jest… jest brak informacji zwrotnej po wysłaniu aplikacji.

Przeglądając internetowe fora i śledząc wpisy kandydatów poszukujących pracy, nie trudno wywnioskować, że największym ich zmartwieniem – poza brakiem pracy – jest… jest brak informacji zwrotnej po wysłaniu aplikacji. Z jednej strony kandydat otrzymuje – choć nie w przypadku każdej firmy – informację automatyczną o wpłynięciu aplikacji, z drugiej – brak informacji o odrzuceniu i zakończeniu rekrutacji. Czy warto więc informować kandydatów o tym?

Standardy

Standardy rekrutacji jasno zalecają rekruterom poinformowanie o wynikach rekrutacji wszystkich osób, które brały udziały w rozmowie kwalifikacyjnej. Rzadziej informuje się kandydatów o powodach odrzucenia aplikacji. A szkoda, bo w takich sytuacjach dobrą praktyka jest wyrażenie konstruktywnej opinii na temat kandydata.

Gdy podczas rekrutacji wykonywano testy psychologiczne – kodeks etyki zawodu psychologa wymusza obowiązek udzielenia informacji zwrotnej kandydatowi.

– Firmy rekrutacyjne mają świadomość jak ważna dla kandydata jest informacja zwrotna, niemniej jednak zdarza się, że z różnych przyczyn informacja ta niestety do niego nie dociera. – mówi Marta Kablarczyk z Grafton Recruitment Polska. – Niejednokrotnie w dobrych agencjach rekrutacyjnych już podczas spotkania ustalane są dalsze ew. etapy rekrutacji. Rzetelny przedstawiciel firmy rekrutacyjnej powinien dopilnować, by jego kandydaci byli na bieżąco informowani o aktualnym statusie rekrutacji.

Na rynku pracownika, w chwili spadającego bezrobocia (w I kwartale tego roku było to już 7,7%), winniśmy dbać o pozytywne przyszłe relacje z kandydatami. Dobrym pomysłem jest zapraszanie ich do kontaktu poprzez media społecznościowe (najwłaściwszym będzie portal LinkedIn, choć nie każdy z kandydatów ma tam swój profil). Obowiązkowo powinniśmy wysłać do kandydata krótkiego e-maila z informacją o odrzuceniu aplikacji. Warto w takim e-mailu zawrzeć też powód, dla którego nie zatrudniliśmy kandydata.

Przykład

Szanowny Panie Robercie!

Dziękujemy za nadesłaną aplikację oraz miłe spotkanie na rozmowie kwalifikacyjnej. Jesteśmy pod wrażeniem Pana osoby, lecz zdecydowaliśmy się na innego kandydata.

Decydującym czynnikiem był Pana stopień znajomości języka holenderskiego.
W przyszłości chętnie skorzystamy z Pańskich pozostałych kwalifikacji, o ile podniesie Pan poziom znajomości języka.

Zachęcam Pana również do wzięcia udziału w pozostałych procesach rekrutacyjnych w naszej firmie na inne stanowiska – o ile będzie Pan zainteresowany współpracą z nami. Pełną listę ofert znajdzie Pan na naszej stronie internetowej w zakładce „Kariera”
Z uszanowaniem,

Anna Nowak
Specjalista ds. HR

Prawda, że proste? Kandydat, który otrzyma taką wiadomość z pewnością nas zapamięta i jeśli sam nie spełni naszych oczekiwań – poleci pracę w naszej firmie komuś ze swoich znajomych czy przyjaciół.

Pamiętajmy o zasadzie wzajemności. To kandydat wybrał nas w pierwszym kroku i poświęcił nam swój czas. Pora odwdzięczyć się mu i wysłać e-mailem tych kilka prostych zdań.

Czy (i jak) informować o zakończeniu rekrutacji?
1 komentarz

1 komentarz

  1. Hanna

    2 lipca 2017 jako 12:56

    Nie raz i nie dwa nie dostałam żadnej informacji po zakończonej rekrutacji i tak naprawdę nie wiedziałam an czym stoję. teraz przygotowuję się jeszcze bardziej i stawiam na informację, czytam o każdym etapie rekrutacji:blog.impel.pl/drugi-etap-rekrutacji-odniesc-sukces taka wiedza się przydaje i zwiększa naszą pewność siebie podczas całego procesu rekrutacji 😉

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wydawca:
BELOCAL Polska Sp. z o.o.
ul. Lindleya 16 lok. 301
02-013 Warszawa
NIP: 7010493628
KRS: 0000565170

tel. (+48) 790 759 066



CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC.

Od prawie 11 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO.

Copyright © 2006 - 2017 by: BELOCAL POLSKA Sp. z o.o.

Do góry