BADANIA / POLSKA

W SSC/BPO pracownicy mają o 15% większe wymagania finansowe, niż możliwości rynku

Według raportu Trendy płacowe na rynku SSC/ BPO w Warszawie opublikowanego przez PEOPLE, wiodącą firmę doradztwa personalnego w Polsce, pracodawcy w branży centrów usług biznesowych w Warszawie odnotowują ok. 5-15-proc. rozbieżności w oczekiwaniach kandydatów w porównaniu do możliwości i oferty warszawskich centrów.

Według raportu Trendy płacowe na rynku SSC/ BPO w Warszawie opublikowanego przez PEOPLE, wiodącą firmę doradztwa personalnego w Polsce, pracodawcy w branży centrów usług biznesowych w Warszawie odnotowują ok. 5-15-proc. rozbieżności w oczekiwaniach kandydatów w porównaniu do możliwości i oferty warszawskich centrów. Umacniający się rynek kandydata w sektorze SSC/ BPO, wpływa na rosnące zatrudnienie i inwestycje w rozwój pracowników ze znajomością języka. W 2016 roku gros kandydatów (31%) zatrudnionych przez People w warszawskich centrach biznesowych stanowiły osoby znające język niemiecki, na drugim miejscu znalazły się osoby posługujące się językiem angielskim (23%).

Wzrasta liczba ofert dla pracowników znających m.in. język czeski i język węgierski w związku z dużą migracją procesów z tych krajów. W 2017 r. spodziewany jest wzrost popytu na ekspertów m.in. z zakresu Payrolla i migracji procesów.

W związku z deficytem pracowników w sektorze SSC/ BPO, szczególnie tych znających niszowe języki umacnia się rynek kandydata widoczny w tym sektorze od kilku lat. Płace na tym rynku regularnie rosną. W odpowiedzi na potrzeby kandydatów pracodawcy coraz częściej inwestują w dalszy rozwój pracowników. Są to między innymi szkolenia specjalistyczne, studia podyplomowe czy kursy językowe. Obecnie w Warszawie najczęściej poszukiwani są specjaliści od procesów księgowych (AP, AR, GL), HR, kadr i płac, a także osoby odpowiadające za obsługę klienta – mówi Karolina Borucka, Team Leader SSC/ BPO w PEOPLE.

Rozbieżności w oczekiwaniach płacowych kandydatów i ofertą rynku

Według raportu oczekiwania płacowe kandydatów (kwoty brutto) warszawskich centrów usług biznesowych, na stanowiskach młodszych specjalistów są często wyższe o 5-10% w stosunku do tego co najczęściej oferuje rynek. Wymagania płacowe z poziomu senior specjalistów są wyższe nawet o 15% w porównaniu do ofert pracodawców.
Największe rozbieżności sięgające nawet 38% zaobserwowano w przypadku kandydatów na poziomie senior managera w sektorze księgowości lub obsługi klienta, którzy posługują się językiem angielskim, francuskim bądź niemieckim (różnica kwotowa wynosiła od 2000 zł do 6000 zł brutto). Jest to związane z rosnącym popytem na doświadczonych specjalistów i przeświadczeniem, że zmiana dotychczasowego sprawdzonego pracodawcy na nowego, przy niewielkim wzroście wynagrodzenia w opinii kandydata niesie więcej ryzyka niż korzyści.

Na wyższe wynagrodzenie mogą liczyć menedżerowie posługujący się językiem francuskim i niemieckim. Jak wynika z analizy PEOPLE w Warszawie nie płaci się najwięcej.

Chociaż na stanowiskach team leaderskich zarobki w stolicy są wyższe o ok. 10-15% niż w innych regionach, to w przypadku kadry menedżerskiej wyższe wynagrodzenia są w centrach w Krakowie czy Gdańsku.

SSC/BPO i najpopularniejsze języki

W 2016 roku w centrach usług biznesowych w stolicy największy procent zatrudnionych przez People kandydatów stanowiły osoby znające język niemiecki (31%), na drugim miejscu znalazły się osoby posługujące się językiem angielskim (23%). Wciąż popularny jest też język francuski (11% zatrudnionych) oraz język hiszpański (9% zatrudnionych).


Pracodawcy na rynku SSC/BPO poza znajomością języka angielskiego wymagają od kandydatów najczęściej znajomości języka niemieckiego. Posługiwanie się tym językiem jest ważne szczególnie w obszarze księgowości, logistyki czy przemysłu. Już ok. 75% inwestorów lokujących swoje centra w Polsce poszukuje osób posługujących się tym językiem. Wyzwaniem dla pracodawców jest znalezienie kandydatów, którzy mówią biegle w tym języku, a jednocześnie posiadają doświadczenie zawodowe – mówi Monika Skrzypczak, Consultant SSC/BPO w PEOPLE.

Już w drugiej połowie 2016 roku można było dostrzec zwiększoną o 15% liczbę ofert pracy z językiem węgierskim w Warszawie. Głównie królowały stanowiska finansowo-księgowe, nie tylko te z poziomu entry level, ale również zaawansowane procesowo role, wiążące się z pełną obsługą procesu księgowego w dziale księgi głównej – mówi Anna Ładosz, Senior Consultant SSC/ BPO w PEOPLE.

Coraz częściej konsultanci PEOPLE spotykają się z zapotrzebowaniem na pracowników znających języki wschodnioeuropejskie, zwłaszcza te mniej znane jak język czeski. W 2017 roku w województwie mazowieckim PEOPLE spodziewa się największego zapotrzebowania na  osoby posługujące się tym językiem , na stanowiskach takich jak specjalista ds. sprzedaży, eksportu i obsługi klienta, a także specjalistów ds. księgowości w ramach sektora SSC/BPO.

Raport do pobrania tutaj.

W SSC/BPO pracownicy mają o 15% większe wymagania finansowe, niż możliwości rynku
Skomentuj

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wydawca:
BELOCAL Polska Sp. z o.o.
ul. Lindleya 16 lok. 301
02-013 Warszawa
NIP: 7010493628
KRS: 0000565170

tel. (+48) 790 759 066



CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC.

Od prawie 11 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO.

Copyright © 2006 - 2017 by: BELOCAL POLSKA Sp. z o.o.

Do góry
DARMOWA PRENUMERATA
NEWSLETTERA


Dwa razy w tygodniu na Twój e-mail przegląd najważniejszych wydarzeń branży contact center & customer care!

Imię:
E-mail:
x

DARMOWA PRENUMERATA
NEWSLETTERA


Dwa razy w tygodniu na Twój e-mail przegląd najważniejszych wydarzeń branży contact center & customer care!

Imię:
E-mail:
x