STRATEGIE I INWESTYCJE

Nowe technologie wywołają rewolucję w gospodarce. Polskie firmy muszą się przygotować na cyfryzację

Modernizacja infrastruktury IT, zmiana rynku pracy i bezpieczeństwo danych to trzy największe wyzwania związane z cyfrową transformacją – uważa Aongus Hegarty, szef Dell EMC w regionie EMEA.

Modernizacja infrastruktury IT, zmiana rynku pracy i bezpieczeństwo danych to trzy największe wyzwania związane z cyfrową transformacją – uważa Aongus Hegarty, szef Dell EMC w regionie EMEA. Polskie przedsiębiorstwa postrzegają cyfryzację zarówno jako szansę, jak i zagrożenie. Technologie takie jak chmura, big data i internet rzeczy jednak całkowicie zmienią model ich funkcjonowania. Obecnie tylko 40 proc. rodzimych firm jest na to przygotowanych.

– Dla wszystkich firm i przedsiębiorstw najważniejsza jest teraz cyfrowa transformacja, czyli wpływ technologii na gospodarkę i biznes oraz na to, jak firmy mogą adaptować technologie w wielu różnych obszarach, aby ich działalność stawała się bardziej efektywna, produktywna. Chodzi również o kreowanie nowych modeli biznesowych i rozwiązań dla klientów dzięki innowacyjnym produktom i usługom – mówi Aongus Hegarty, szef Dell EMC w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki.

Z ubiegłorocznego badania Deloitte Digital („Digital Transformation 2016”) wynika, że polskie firmy obawiają się cyfrowej transformacji, ale rozumieją, że nie ma od niej odwrotu. Cyfryzację postrzegają jako czynnik, który zadecyduje o ich przewadze konkurencyjnej i utrzymaniu się na rynku. Ponad połowa (51 proc.) polskich przedsiębiorstw ma wizję transformacji cyfrowej, a 41 proc. opracowało szczegółowy plan biznesowy i inwestycyjny.

Szef Dell EMC w regionie EMEA zauważa, że przedsiębiorstwa, które w porę dostrzegą szanse płynące z cyfrowej transformacji i wdrożą odpowiednią strategię, mogą wyprzedzić konkurencję i umocnić swoją rynkową pozycję. Natomiast te, które prześpią szansę, będą musiały się zmierzyć z sytuacją wręcz odwrotną.

– Transformacja cyfrowa to zarówno szansa, jak i zagrożenie. Wiele firm w Polsce docenia korzyści płynące z transformacji cyfrowej, ale z drugiej strony to dla nich również pewne zagrożenie, bo konkurencja nie śpi – podsumowuje Aongus Hegarty.

Cyfryzacja biznesu umożliwia wejście na rynek z zupełnie nowym modelem, np. w branżach takich jak bankowość, co dobrze obrazuje dynamiczny rozwój fintechów. PwC szacuje, że w nadchodzących latach fintechy mogą przejąć nawet do 33 proc. światowego rynku usług finansowych. Zmienia się też model pracy. Powstaje coraz więcej firm, które nie mają stacjonarnych oddziałów i pracują wyłącznie elektronicznie. Transformacja wymusza duże zmiany nie tylko w tradycyjnych branżach, lecz także w sektorze publicznym.

– Mamy w Polsce dużych i bardzo dynamicznych klientów prywatnych, a także z sektora publicznego: z obszaru opieki zdrowotnej, edukacji i administracji publicznej. Są też bardzo mali klienci, którzy startują w nowych obszarach, takich jak internet rzeczy i analiza danych. Dzięki technologii pomagamy im przekształcać firmy i rozwijać nowe modele technologiczne z perspektywy cyfrowej, dzięki której pracownicy stają się bardziej wydajni, stale pozostając w kontakcie. Cała infrastruktura IT także się poprawia z punktu widzenia efektywności – mówi Aongus Hegarty.

Szef Dell EMC w regionie EMEA wymienia trzy kluczowe obszary cyfrowej transformacji. Pierwszym jest modernizacja IT, infrastruktury technologicznej. Firmy generują ogromne ilości danych, które chcą przetwarzać, analizować i archiwizować w optymalny sposób. Stąd rozwój takich technologii jak big data, centra danych i chmura obliczeniowa.

– Drugim elementem są pracownicy, którzy stają się coraz bardziej mobilni, więc muszą mieć stały dostęp do systemów informatycznych swojej firmy. Technologie pozwolą ludziom pracować z domu lub z każdej innej lokalizacji. To będzie jeden z ważniejszych trendów. Jednocześnie przepływ danych w takim modelu musi pozostawać bezpieczny. Bezpieczeństwo jest trzecim elementem. Począwszy od urządzeń użytkownika końcowego, poprzez infrastrukturę, skończywszy na rozwiązaniach chmurowych – wszystkie te elementy muszą być bezpieczne – mówi Aongus Hegarty.

Jednym z głównych trendów, które wpłyną na kształt cyfrowej transformacji, będzie również internet rzeczy (IoT), który pozwoli gromadzić i wnikliwiej analizować dane z różnych źródeł, dzięki czemu możliwe będzie stworzenie zupełnie nowych produktów i usług.

Globalna firma analityczna IDC prognozuje, że do końca 2017 roku dwie trzecie największych firm na świecie postawi cyfrową transformację w centrum swojej strategii. Będą rozwijać rozwiązania takie jak big data, mobilność, internet rzeczy oraz media społecznościowe. Kluczowe będą jednak technologie chmurowe. Do 2020 roku wydatki firm na oprogramowanie, sprzęt, wdrożenia, serwis oraz zarządzanie usługami w chmurze wyniosą w skali globalnej ponad 500 mld dol., czyli trzykrotnie więcej niż obecnie – wylicza IDC, która przewiduje, że cyfrowa transformacja będzie odczuwalna w każdej branży i już za kilka lat zmieni kształt światowej gospodarki.

Newseria

Nowe technologie wywołają rewolucję w gospodarce. Polskie firmy muszą się przygotować na cyfryzację
Skomentuj

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wydawca:
BELOCAL Polska Sp. z o.o.
ul. Lindleya 16 lok. 301
02-013 Warszawa
NIP: 7010493628
KRS: 0000565170

tel. (+48) 790 759 066



CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC.

Od prawie 11 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO.

Copyright © 2006 - 2017 by: BELOCAL POLSKA Sp. z o.o.

Do góry