BADANIA / POLSKA

Polski konsument jest patriotą. Jak do niego dotrzeć?

Pytani o pogląd na świat Polacy określają się w badaniach opinii publicznej jako patrioci. Okazuje się, że podobnie jest przy codziennych zakupach co więcej obserwujemy wzrost tej świadomości– wynika z nowej edycji raportu o patriotyzmie konsumenckim, przygotowanego przez agencję badawczą Open Research.

Biało-czerwony trend

– Producenci coraz chętniej podkreślają polskie pochodzenie produktów. Obserwujemy coraz większą świadomość patriotyczną przejawiającą się na zakupach. Po latach zachłyśnięci się tym co zachodnie, Polacy coraz bardziej doceniają to co polskie jedna musi mieć to dobrą jakość – mówi Mariusz Pyc, Client Service Director w Open Research. –To już druga edycja badania w którym analizujemy szeroki zakres kategorii, produktów i marek w kontekście zachowań zakupowych – dodaje.

Okazuje się, że patriotyzm konsumencki jest w nas coraz silniejszy. Aż siedmiu na dziesięciu Polaków twierdzi, że wystarczającą zachętę do zakupu danego produktu stanowi dla nich to, że pochodzi on właśnie z Polski. Większość z nas podczas zakupów chce wspierać rodzime marki, wydając pieniądze na właśnie ich wyroby.

 

Dobre, bo polskie

Tak jest m.in. z polskimi artykułami spożywczymi. Gdy jest to podkreślone na opakowaniu, sięga po nie chętniej dokładnie połowa Polaków. Nasza żywność wyjątkowo dobrą renomą cieszy się już w wielu zakątkach świata, nic dziwnego, że chcą ją kupować również rodzimi konsumenci. Dlatego na przykład słusznie robi producent wody mineralnej koncern Danone, promując markę „Żywiec Zdrój”, a niegdyś obco brzmiąca „Bonaqua” (koncern Coca-Cola) stała się „Kroplą Beskidu”.

Oprócz artykułów spożywczych, konsumenci najbardziej zachęceni polskim pochodzeniem czują się jeszcze w przypadku produktów bankowych i ubezpieczeniowych (48 proc.) oraz leków bez recepty (również 48 proc.). W działaniach marketingowych warto więc na każdym kroku tę ich polskość podkreślać.

Pochodzenie produktu ma również znaczenie w przypadku usług telekomunikacyjnych, mebli oraz odzieży i obuwia.

Nie tylko polskie?

Okazuje się jednak, że przypadku niektórych towarów bardziej od polskich cenimy sobie te wyprodukowane za granicą. Kiedy zatem polski rodowód pomaga, a kiedy przeszkadza producentom i handlowcom?

Przeszkadza na przykład urządzeniom z kategorii RTV i AGD, bo firmy z USA i Azji zazwyczaj kojarzymy z większym zaawansowaniem technologicznym. Zagraniczne leki zaś – z wyższą jakością. Dlatego na przykład Kruger&Matz, producent wysokiej jakości słuchawek, smartfonów i tabletów chce kojarzyć się globalnie, choć marka wywodzi się z Polski.

Czy Biedronka jest polska?

Dane zebrane przez Open Research pokazują, że badani nie zawsze potrafią poprawnie zidentyfikować polską markę. Co ciekawe, sieć handlowa Biedronka – mimo wyjątkowo polsko brzmiącej nazwy – została uznana za markę zagraniczną przez aż 74 proc. badanych. Jak zauważają eksperci, wpływ na to może mieć szeroki rozgłos wokół sieci

Konsument-patriota czyli kto?

W swoim raporcie agencja badawcza Open Research szczegółowo analizuje, jakie cechy sprawiają, że niektórzy kupujący są mniej lub bardziej wrażliwi na kraj pochodzenia danego produktu. Na podstawie zestawu unikalnych cech wyróżnić można kilka grup.

Wnioski z badania przeprowadzonego przez Open Research to bogate źródło wiedzy dla działów marketingu, firm produkcyjnych i handlowych, agencji reklamowych, a także dla wszystkich przedsiębiorców, którzy chcą zrozumieć zjawisko patriotyzmu gospodarczego. Jego potencjał da się bowiem z powodzeniem wykorzystać w prowadzeniu biznesu.

 

W raporcie „Patriotyzm konsumencki Polaków” dodatkowo m.in.:

  • W jaki sposób pozycjonować markę jako polską i jak dotrzeć z tym przekazem do określonej grupy odbiorców?
  • Które polskie produkty cieszą się szczególnym uznaniem u rodzimego konsumenta?
  • Które znane marki są rozpoznawane jako polskie?
  • Jak wygląda profil demograficzny osób, dla których ma znaczenie polskie pochodzenie produktu?
Polski konsument jest patriotą. Jak do niego dotrzeć?
Skomentuj

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wydawca:
BELOCAL Polska Sp. z o.o.
ul. Lindleya 16 lok. 301
02-013 Warszawa
NIP: 7010493628
KRS: 0000565170

tel. (+48) 790 759 066



CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC.

Od prawie 11 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO.

Copyright © 2006 - 2017 by: BELOCAL POLSKA Sp. z o.o.

Do góry