GDRP

Nowa era prywatności w sieci

Według najnowszych danych, z internetu w Polsce korzysta już blisko 28 milionów osób. Wraz ze stałym wzrostem tej liczby, rośnie także ilość danych, które generują na co dzień użytkownicy. Każdy internauta chciałby mieć pewność, że jego prywatność w sieci jest odpowiednio chroniona.

Według najnowszych danych, z internetu w Polsce korzysta już blisko 28 milionów osób. Wraz ze stałym wzrostem tej liczby, rośnie także ilość danych, które generują na co dzień użytkownicy. Każdy internauta chciałby mieć pewność, że jego prywatność w sieci jest odpowiednio chroniona. Ostatnie wydarzenia pokazują jednak, że nawet w przypadku bankowości elektronicznej, dotychczasowe rozwiązania przestają być skuteczne. Odpowiedzią na zagrożenia nowego typu są dla instytucji finansowych rozwiązania oferowane przez wrocławską spółkę Piwik PRO.

Z początkiem kwietnia szerokim echem w mediach odbiła się wiadomość o „wycieku” sald rachunków klientów jednego z polskich banków. Na skutek informatycznego błędu, informacje o stanie kont miały trafić na serwery zewnętrznej firmy zajmującej się analityką internetową.

Zbieranie informacji o aktywności użytkowników zarówno w obrębie stron internetowych, jak i w ramach aplikacji mobilnych to już powszechnie stosowana praktyka.

Systemy analityczne umożliwiają marketerom analizę zachowania użytkowników, ocenę efektywności kanałów marketingowych oraz optymalizację konwersji. Takie dane są bardzo cenne również dlatego, że pozwalają precyzyjnie określić grupę docelową, a następnie dotrzeć do nich ze spersonalizowaną ofertą.

Banki są jednak instytucjami zaufania publicznego i dysponentami najbardziej wrażliwych danych osobowych, a więc ze szczególną troską powinny podchodzić do kwestii bezpieczeństwa. Dlatego, kiedy podczas korzystania z serwisu bankowości on-line przeglądarka przesyła saldo rachunku klienta na serwer zewnętrznej firmy, dochodzi do przekroczenia pewnej granicy.

Jak oceniają eksperci, problem dotyczy w tym przypadku nie tylko ochrony danych osobowych, ale także ryzyka naruszenia tajemnicy bankowej.

W obliczu nieskuteczności dotychczasowych rozwiązań prawdziwym wyzwaniem dla instytucji finansowych (i nie tylko) staje się zabezpieczenie newralgicznych danych przy równoczesnym gromadzeniu i analizowaniu informacji uzyskanych za pomocą specjalistycznych narzędzi. Kluczowa w tym kontekście jest kontrola nad serwerami, na których te dane są przechowywane. Właśnie z tego powodu banki oraz inne instytucje i firmy powinny zwrócić szczególną uwagę na rozwiązania hostowane w prywatnej chmurze lub na własnej infrastrukturze (ang. on-premises). Globalnym liderem rozwiązań analitycznych on-premises jest Piwik PRO – wrocławska spółka dostarczająca rozwiązania IT m.in. z obszaru web analytics oraz tag management. Unikatowość oferowanych przez nią rozwiązań wynika z zapewnienia 100% bezpieczeństwa i prywatności danych. – Większość obecnych narzędzi analitycznych jest oferowana w modelu SaaS (ang. Software-as-a-Service), który pozwala dostawcy przechowywać oprogramowanie na swoich serwerach i udzielać użytkownikom dostępu do aplikacji poprzez interfejs webowy. Ma to pewne zalety, jednak w takim przypadku wszystkie dane pozostają zawsze pod kontrolą firm trzecich – mówi Maciej Zawadziński, CEO Piwik PRO.  W obliczu nowych regulacji prawnych Unii Europejskiej, zwiększy się presja, aby bezpieczeństwo i poufność danych zyskały rzeczywiście priorytetowy status. To właśnie dlatego przechowywanie danych w prywatnej chmurze lub na własnej infrastrukturze zaczęło zyskiwać tak dużą popularność – dodaje.

Nowe regulacje unijne wejdą w życie już od przyszłego roku

Od maja  2018 roku wchodzi w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (ang. General Data Protection Regulation – GDPR), która zaostrzy konieczność zabezpieczenia informacji zbieranych w internecie. Wszystkie organizacje mają jeszcze rok na wdrożenie rozwiązań gwarantujących ochronę prywatności danych użytkowników.

Najważniejsze zmiany, jakie wprowadza regulacja unijna to przede wszystkim konieczność uzyskania zgody na przetwarzanie danych personalnych od użytkowników internetu (czyli takich, które umożliwiają identyfikację – np. IP, lokalizacja, ciasteczka), ale również obowiązek udzielenia dostępu do treści internetowych, nawet w przypadku braku zgody użytkownika na zbieranie danych.

Dodatkowo, internauta będzie mógł zwrócić się z wnioskiem do firmy o udzielenie informacji, jakimi danymi na jego temat dysponuje, jak również będzie mógł wnioskować o ich usunięcie. Ponadto, nowym wyzwaniem dla administratorów danych będzie także konieczność identyfikacji i oznaczenia użytkowników internetu, którzy skorzystają z nowego prawa i nie wyrażą zgody na zbieranie danych na ich temat – W Piwik PRO projektujemy rozwiązania, które udowadniają, że prywatność danych i skuteczny marketing wcale się nie wykluczają. Oferowana przez naszą spółkę platforma jest już dzisiaj kompatybilna z regulacjami wynikającymi z GDPR – dodaje Zawadziński.

Unikatowe rozwiązania typu „on-premises”, oferowane przez Piwik PRO, zdobyły dotychczas zaufanie m.in. Komisji Europejskiej, rządów Kanady i Holandii, czy największych światowych brandów takich jak Hewlett-Packard. Piwik PRO operuje głównie na rynku europejskim
i amerykańskim, dostarczając kompleksowe, zaawansowane rozwiązania IT z obszaru narzędzi dla marketingu, w szczególności: web analytics i tag management. Z usług polskiej firmy korzysta obecnie kilkuset klientów, w tym około 80 globalnych koncernów i klientów rządowych, głównie z sektora bankowego, ochrony zdrowia i telekomunikacji.

Nowa era prywatności w sieci
Skomentuj

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wydawca:
BELOCAL Polska Sp. z o.o.
ul. Lindleya 16 lok. 301
02-013 Warszawa
NIP: 7010493628
KRS: 0000565170

tel. (+48) 790 759 066



CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC.

Od prawie 11 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO.

Copyright © 2006 - 2017 by: BELOCAL POLSKA Sp. z o.o.

Do góry