IN-HOUSE

Banki w Polsce: przybyło 3 mln klientów, ubyło 3 tys. etatów

Na koniec 2016 roku banki obsługiwały 46 mln klientów, prowadziły 31 mln kont osobistych i miały 7,7 mln użytkowników bankowości mobilnej. Rosnąca popularność kanałów elektronicznych przełożyła się na strukturę zatrudnienia. Ubyło blisko 3 tys. etatów, a sieć placówek skurczyła się o 799 punktów – takie wnioski płyną z najnowszej edycji raportu „Polska bankowość w liczbach” Bankier.pl i PRNews.pl.

Na koniec 2016 roku banki obsługiwały 46 mln klientów, prowadziły 31 mln kont osobistych i miały 7,7 mln użytkowników bankowości mobilnej. Rosnąca popularność kanałów elektronicznych przełożyła się na strukturę zatrudnienia. Ubyło blisko 3 tys. etatów, a sieć placówek skurczyła się o 799 punktów – takie wnioski płyną z najnowszej edycji raportu „Polska bankowość w liczbach” Bankier.pl i PRNews.pl.

Dane zebrane w raporcie zawierają unikalne dane na temat rynku bankowego w Polsce. To między innymi informacje o liczbie użytkowników bankowości mobilnej, liczbie kont osobistych, kart płatniczych (w tym kart wirtualnych HCE) czy zatrudnieniu w poszczególnych bankach. Dane publikowane są na bieżąco w sekcji RAPORTY w serwisie PRNews.pl, tuż po publikacji kwartalnych wyników finansowych banków. Najnowsze opracowanie obejmuje podsumowanie roku 2016.

Mimo niekorzystnych prognoz, ubiegły rok okazał się dla banków udany. Na koniec grudnia banki o profilu uniwersalnym obsługiwały łącznie 46 mln klientów, czyli o 3 miliony więcej niż na koniec 2015 roku. Dane te obejmują nie tylko osoby fizyczne, ale także firmy, gminy, miasta czy szkoły. Najwięcej klientów ma nasz narodowy gigant PKO Bank Polski – łącznie 9,2 mln. Na drugim miejscu jest Bank Pekao (5,2 mln), a na trzecim mBank (4,5 mln). Ankietowane banki prowadzą dla swoich klientów detalicznych 31 mln kont osobistych. To o milion więcej niż rok wcześniej. Dostęp do bankowości elektronicznej ma już ponad 30 mln klientów. 7,7 mln używa bankowości mobilnej.

– W danych za rok 2016 widać coraz mocniej rysujący się trend: wraz ze wzrostem popularności kanałów elektronicznych, ubywa miejsc pracy w bankach i kurczy się sieć placówek. W ubiegłym roku ankietowane przez nas banki uniwersalne banki ograniczyły zatrudnienie o blisko 3 tys. etatów i zamknęły 799 placówek własnych. Dane te nie obejmują jeszcze informacji o zwolnieniach grupowych, które będą prowadzone w tym roku. Takie zamiary mają m.in. PKO BP, Raiffeisen Polbank czy Alior Bank – komentuje Wojciech Boczoń, analityk Bankier.pl.

W 2016 roku Polakom przybyło kart płatniczych. Liczba kart debetowych w ankietowanych przez Bankier.pl i PRNews.pl bankach wzrosła o 1,1 mln do poziomu 25 mln. Przez ostatnie kilka lat obserwowaliśmy spadki w segmencie kart kredytowych, ale z danych udostępnionych przez instytucje finansowe na potrzeby raportu wynika, że trend spadkowy wyhamował. Na koniec 2016 roku Polacy mieli w swoich portfelach 6,2 mln kart kredytowych, czyli tyle samo, co rok wcześniej. Coraz więcej klientów używa też kart płatniczych wgranych do swoich smartfonów (karty HCE). W grudniu 2016 r. banki obsługiwały już 234 tys. takich kart.

Najważniejsze fakty na temat polskiego sektora bankowego w minionym roku:

  • 46 mln klientów ogółem obsługiwały banki na koniec 2016 roku; najwięcej PKO BP – 9,9 mln
  • 31 mln ROR-ów prowadziły banki na koniec 2016 r., to o milion więcej niż rok wcześniej
  • 6,2 mln kart kredytowych miały banki na koniec 2016 r., to o 99 więcej niż rok wcześniej
  • 44 tys. kart kredytowych dla firm obsługuje Bank Pekao; jest największym wydawcą tych plastików
  • 31 mln klientów banków uniwersalnych ma dostęp do bankowości elektronicznej
  • 3,5 mln klientów banków korzysta z aplikacji mobilnej na telefonie komórkowym
  • 7,7 mln osób loguje się do banku z poziomu urządzenia mobilnego (smartfon, tablet)
  • 234 tys. kart HCE było zainstalowanych w smartfonach klientów na koniec 2016 r.
  • 2970 etatów ubyło w ankietowanych bankach w 2016 roku
  • 799 placówek własnych banków zniknęło z mapy Polski w 2016 roku.

Źródło Bankier.pl

Banki w Polsce: przybyło 3 mln klientów, ubyło 3 tys. etatów
2 komentarze

2 Comments

  1. Kama

    21 kwietnia 2017 jako 14:20

    a mnie zastanawia dlaczego dwa razy więcej osób loguje się do banku z poziomu telefonu niż korzysta z aplikacji mobilnej. Przecież logowanie się i przeglądanie swojego konta w przeglądarce telefonu jest mało wygodne, tym bardziej, ze aplikacje bankow sa naprawdę bardzo dobre i intuicyjne, np. ta od mBanku, ING czy od Orange Finanse – one wygrywają prawie każdy ranking aplikacji… ja nawet nie wyobrażam sobie, jak można nie korzystać z takiej apki…

  2. Damian

    22 kwietnia 2017 jako 12:09

    Myślę, że powodem, dla którego jeszcze korzystamy z wersji mobilnej na urządzeniach mobilnych jest niechęć lub niemoc w instalacji aplikacji banku. Część telefonów służbowych (korpo) nie ma możliwości instalacji własnego softu – dlatego takie, a nie inne wyniki..

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wydawca:
BELOCAL Polska Sp. z o.o.
ul. Lindleya 16 lok. 301
02-013 Warszawa
NIP: 7010493628
KRS: 0000565170

tel. (+48) 790 759 066



CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC.

Od prawie 11 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO.

Copyright © 2006 - 2017 by: BELOCAL POLSKA Sp. z o.o.

Do góry
DARMOWA PRENUMERATA
NEWSLETTERA


Dwa razy w tygodniu na Twój e-mail przegląd najważniejszych wydarzeń branży contact center & customer care!

Imię:
E-mail:
x

DARMOWA PRENUMERATA
NEWSLETTERA


Dwa razy w tygodniu na Twój e-mail przegląd najważniejszych wydarzeń branży contact center & customer care!

Imię:
E-mail:
x