EKSPERCI

Firmy chętnie zatrudniają, ale z płacami nie przesadzają

W grudniu ubiegłego roku, podobnie jak w poprzednich miesiącach, dynamika wzrostu zatrudnienia w firmach utrzymała się na poziomie 3,1 proc., ale wzrost średniego wynagrodzenia wyniósł jedynie 2,7 proc., zna

W grudniu ubiegłego roku, podobnie jak w poprzednich miesiącach, dynamika wzrostu zatrudnienia w firmach utrzymała się na poziomie 3,1 proc., ale wzrost średniego wynagrodzenia wyniósł jedynie 2,7 proc., znacznie poniżej oczekiwań analityków. Choć w przypadku zatrudnienia przyrost w ujęciu procentowym nie uległ zmianie, to jednak w ciągu miesiąca pracę dostało jedynie 6,7 tys. osób, o prawie połowę mniej niż w listopadzie.

Grudzień jednak tradycyjnie nie jest najlepszym miesiącem do angażowania nowych pracowników. Rok 2016 i 2015 i tak były pod tym względem wyjątkowe, w poprzednich latach zwykle pracowników ubywało. Patrząc na dane statystyczne, większej liczby nowych angaży należy się spodziewać w styczniu (w ubiegłym roku przybyło ich aż 77 tys., a w styczniu 2015 r. 24 tys.).

Dynamika średniego wynagrodzenia rozczarowała nie tylko analityków, którzy spodziewali się wyniku zbliżonego do listopadowej zwyżki o 4 proc., ale przede wszystkim zatrudnionych. Mowa tu o dynamice liczonej w stosunku do grudnia 2015 r. W tym horyzoncie średnia płaca brutto była wyższa o 120,5 zł, jednak w porównaniu do listopada, przeciętna wypłata wzrosła o ponad 306 zł. W ostatnim miesiącu roku zwykle pensje jednorazowo mocniej idą w górę, a więc z wyciąganiem dalej idących wniosków należy poczekać na rozwój sytuacji w kolejnych miesiącach.

Z licznych badań ankietowych wynika, że około 30-40 proc. polskich średnich i dużych firm planuje podwyżki płac, zaś jedynie nieliczne zapowiadają obniżenie wynagrodzeń. To wyniki najlepsze od kilku lat, a jednocześnie reakcja na pogłębiające się problemy ze znalezieniem pracowników. Z jednej strony to zjawisko korzystne z punktu widzenia nie tylko zatrudnionych, ale także mogące świadczyć o pozytywnych tendencjach w gospodarce. Trzeba jednak zauważyć, że coraz bardziej doskwierający firmom niedobór kandydatów do pracy to także wynik niskiej aktywności zawodowej Polaków, a niekorzystne tendencje demograficzne mogą wkrótce stać się źródłem poważnych problemów, hamując rozwój gospodarczy. Także wymuszony warunkami na rynku pracy oraz zmianami regulacyjnymi wzrost płac może odbijać się niekorzystnie na kondycji części firm, powodując wzrost kosztów, a tym samym ograniczać możliwości rozwojowe. Znacznie lepsza byłaby sytuacja, w której płace rosną wraz z poprawą wyników finansowych firm i wzrostem wydajności pracy.
Oznaki zmiany sytuacji na rynku pracy dostrzegalne były już w drugiej połowie ubiegłego roku. Z raportu NBP wynika, że w trzecim kwartale 2016 r., mimo utrzymywania się pozytywnych tendencji, wzrost liczby pracujących był najniższy od trzech lat, a dynamika wzrostu wynagrodzeń wyhamowała, co zdaniem ekspertów banku centralnego wynikało z kontrolowania kosztów w firmach.

as

Roman Przasnyski

Główny Analityk
GERDA BROKER

Firmy chętnie zatrudniają, ale z płacami nie przesadzają
Skomentuj

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wydawca:
BELOCAL Polska Sp. z o.o.
ul. Lindleya 16 lok. 301
02-013 Warszawa
NIP: 7010493628
KRS: 0000565170

tel. (+48) 790 759 066



CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC.

Od prawie 11 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO.

Copyright © 2006 - 2017 by: BELOCAL POLSKA Sp. z o.o.

Do góry
DARMOWA PRENUMERATA
NEWSLETTERA


Dwa razy w tygodniu na Twój e-mail przegląd najważniejszych wydarzeń branży contact center & customer care!

Imię:
E-mail:
x

DARMOWA PRENUMERATA
NEWSLETTERA


Dwa razy w tygodniu na Twój e-mail przegląd najważniejszych wydarzeń branży contact center & customer care!

Imię:
E-mail:
x