STRATEGIE I INWESTYCJE

W 2017 roku postaw na ewolucyjne zmiany w firmie

Nowoczesne strategie rozwoju firm opierają się dzisiaj na zarządzaniu procesowym. Taki model zarządczy daje przedsiębiorstwu wiele korzyści. Zapewnia długofalowy wzrost, minimalizuje koszty wynikające z eliminacji pomyłek oraz gwarantuje lepszy przepływ informacji w organizacji.

Nowoczesne strategie rozwoju firm opierają się dzisiaj na zarządzaniu procesowym. Taki model zarządczy daje przedsiębiorstwu wiele korzyści. Zapewnia długofalowy wzrost, minimalizuje koszty wynikające z eliminacji pomyłek oraz gwarantuje lepszy przepływ informacji w organizacji.

— Dlatego wraz z nowym rokiem warto wyjrzeć poza dotychczasowy horyzont działania i postawić na ewolucyjne zmiany w firmie — przekonuje Patrycja Ptaszek-Strączyńska, ekspert Organizacjahoryzontalna.pl i Macrologic SA.

Myśląc o biznesie w sposób nowoczesny, trzeba jednak najpierw spojrzeć na niego „z lotu ptaka”, czyli całościowo. — Taka perspektywa spowoduje, że zobaczymy faktyczny stan naszej firmy. Jest wiele przykładów spektakularnego sukcesu firm zarządzanych w sposób procesowy, zatrudniających od 100 do 40 tysięcy pracowników, które osiągnęły długofalowy, dwucyfrowy wzrost. Zdecydowanie wyższy niż benchmark rynkowy — twierdzi Patrycja Ptaszek-Strączyńska.

Jak usprawnić pracę w firmie?

Dlatego w zbliżającym się nowym roku warto spojrzeć dalej niż tylko na własny zespół i określić cele dla kluczowych procesów w przedsiębiorstwie — zgodnie z ideą organizacji horyzontalnej, że każdy pracownik zarządza jakimiś procesami albo bierze w nich udział.

— Zorientujmy się, kto nam pomaga w danym procesie, co nam w nim przeszkadza, gdzie są „wąskie gardła”, które czynności dublujemy. Spotkajmy się w zespołach nie tylko działowych, ale obejmujących uczestników każdego z zadań składających się na dany proces i pomyślmy, czy jest on optymalnie zaprojektowany, czy naprawdę musimy sprawdzać jakość po każdym wykonawcy. Takie ewolucyjne, stopniowe podejście będzie właściwsze dla wielu organizacji niż podejście rewolucyjne — radzi ekspert Macrologic SA. I dodaje: — Zaproponujmy na nowy rok nowe miary procesów rozumianych nie tylko jako wyniki fragmentu operacji działu, ale również jako wyniki efektywności całego procesu.

Dzisiejsze strategie rozwoju firm opierają się — poza zarządzaniem procesowym — także na samozarządzających się zespołach. — Stąd wiele nowych terminów, które powinniśmy sobie przyswoić, takich jak: organizacja horyzontalna, zwinna, turkusowa, adhoracja, holokracja, metody projektowe scrum czy też zarządzanie współuczestniczące lub zarządzanie związane z demokracją przemysłową — wylicza Patrycja Ptaszek-Strączyńska. — Są to ważne pojęcia, bo każda organizacja poszukuje sposobu na wzrost efektywności swoich działań. Autorzy tych koncepcji pokazują nam, jak działać za pomocą procesów i przy pomocy zespołów, które potrafią się samosterować — dodaje ekspert.

Samozarządzające się zespoły

Jak to wygląda w praktyce? — Członkowie takich zespołów odpowiadają w pełni za swoje zadania
i podejmują samodzielnie decyzje bez konieczności wielostopniowego ich zatwierdzania. Są właścicielami wiedzy i informacji o tym, co dzieje się w każdym z procesów — mówi Patrycja Ptaszek-Strączyńska. — Szef w takim zespole spełnia rolę doradcy, coacha, który widzi horyzont i który rozwiązuje konflikty. Często ocenia się, że ten kierownik, z „bocianiego gniazda” widzi dobrze horyzont, ale jednocześnie nie dostrzega tego, że jacht jest mniej zwinny, czy że pojawiły się problemy z nawigacją. Ale organizacje procesowe i samozarządzające się osiągają tak dobre wyniki, ponieważ na samym dole pracownicy sami wiedzą najlepiej, co należy poprawić, by firmy działały jeszcze lepiej i skuteczniej — podkreśla Patrycja Ptaszek-Strączyńska.

W 2017 roku postaw na ewolucyjne zmiany w firmie
Skomentuj

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wydawca:
BELOCAL Polska Sp. z o.o.
ul. Lindleya 16 lok. 301
02-013 Warszawa
NIP: 7010493628
KRS: 0000565170

tel. (+48) 790 759 066



CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC.

Od prawie 11 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO.

Copyright © 2006 - 2017 by: BELOCAL POLSKA Sp. z o.o.

Do góry