PORADNIKI

Jak realizować cel projektu dzięki Strategii Disney’a?

Strategia Walta Disney’a to świat widziany z trzech perspektyw: wizjonera, planisty i krytyka. Umiejętność myślenia i działania w oparciu o tą strategię pozwala nam na skuteczną realizację każdego pomysłu.

Strategia Walta Disney’a to świat widziany z trzech perspektyw: wizjonera, planisty i krytyka. Umiejętność myślenia i działania w oparciu o tą strategię pozwala nam na skuteczną realizację każdego pomysłu.

Podobno Walt Disney potrafił zarządzać procesem komunikacji z pracownikami obserwując tylko w jakie role wchodzą poszczególni członkowie zespołu. Dzięki temu następował efekt synergii i współpracy zespołowej, zamiast rywalizacji, kłótni i braku realizacji celu. Strategia ta wydaje się więc bardzo interesującym elementem pracy managera lub kierownika zespołu. Sprawdźmy jak to w praktyce działa…

Pierwszym etapem, przez który musisz przejść jest poznanie charakteru pracownika wg. tej strategii. Szukasz więc Wizjonerów, Planistów i Krytyków. Jak? Obserwuj.

Trzy role

Wizjoner to osoba, która ma bogatą wyobraźnię. Potrafi on zobaczyć „przyszłość”, którą sam zaprojektował i reżyseruje. Jest optymistą – jego szklanka z wodą jest w połowie pełna, szuka korzyści i twierdzi, że wszystko jest możliwe. Zadaje pytania „Jak chciałbym, żeby było?” lub „Co dzięki temu zyskam?”.

Planista pyta o to „Jak to osiągnąć?” a nawet „Co i kiedy mam zrobić, aby zrealizować cel?”. Potrafi on analizować wszystko i z ogółu przechodzić do szczegółu. Wszystko u niego musi być poukładane, przyporządkowane, wg. określonej kolejności i we właściwym czasie. Nie krytykuje, nie wymyśla – skupia się na tym, co jest do zrobienia.

Krytyk natomiast to osoba, która analizuje wszystkie przeciw. To ona zadaje pytania „Co może się nie powieść?”, „Co straci ona i zespół?”. Ma fobię na wyszukiwaniu niedoskonałości. Wręcz krzyczy – „To się nie uda!”.

Jak wygląda proces dyskusji?

Wbrew pozorom w zespole muszą być przedstawiciele wszystkich trzech charakterów. Co więcej – rolą managera jest dopuszczanie każdego z nich do głosu. Ale – w odpowiedniej kolejności. To bardzo ważne!

Pierwszym musi być wizjoner. Jego rolą jest generowanie pomysłów na to, co chcesz osiągnąć. Warto zachęcać wizjonera do podawania na forum kilku pomysłów czy celów. Następnie wypowiada się planista, który całość komplikuje szczegółami (to bardzo dobrze!) i dzieli pomysły na kolejne etapy i określa sposób dotarcia do celu. On będzie więc mówił o terminach, miejscu i sposobie działania. Na końcu musi wypowiedzieć się krytyk – on definiuje ryzyka, określa co „pójdzie nie tak”. On wskazuje gdzie będzie problem, co może przynieść negatywne skutki etc. Dopilnuj jednak, aby krytyk wypowiadał się o sposobie realizacji celu / wizji, a nie o samym celu. On jest od krytykowania sposobu, a nie celu. Krytyk jest takim sumieniem wizjonera i planisty. Warto też zadbać, aby krytyk nie używał epitetów oraz kategorycznych stwierdzeń: „To głupie”, „Beznadziejny pomysł”, „Tak się nie da”.

Aby krytyk nauczył się swojej roli warto przygotować dla niego gotowe szablony myślenia i podpowiedzi:
– Co zrobimy gdy…
– Jak sobie poradzimy z…
– Obawiam się, że…
– Widzę takie ryzyko, że…

Warto nawet na początek wręczyć mu kartę z szablonem odpowiedzi. Dowartościować krytyka, że jego rola jest w zespole ważna (oczywiście nie przy wszystkich, bo za bardzo wczuję się w rolę i będzie zarządzał pozostałą częścią zespołu).

Pamiętaj, że głos krytyka ma swoją siłę. Z nim się nie dyskutuje. Jego rolą jest wytykanie słabych punktów scenariusza realizacji. Jeśli więc jedna osoba widzi lukę – to znaczy, że ta luka rzeczywiście istnieje. Potwierdzisz więc moje stwierdzenie, że krytyk naprawdę jest tutaj ważny.

Po krytyku aktywujesz ponownie wizjonera – ona ma wymyślać sposób zatkania luki. Wypowiedź kolejnego krytyka pogorszyłaby tylko realizację twojego głównego celu. Dlatego po krytyku ZAWSZE wypowiada się wizjoner.

Wizjoner wymyśla sposób likwidacji luki – planista rozkłada to na czynniki pierwsze, a krytyk – znowu szuka dziury w całym.

graf_strategia-walta-disneya

Potrzebny moderator

I teraz najważniejsze – musisz mieć moderatora dyskusji. Jego rola to pilnowanie kolejności wypowiedzi. Bez niego dyskusja byłaby chaotyczna i co więcej i nie doprowadziłaby dokądkolwiek. Byłaby natychmiast kłótnia, wychodzenie z ról i miałaby miejsce niekonstruktywna krytyka. Warto w tym miejscu sięgnąć po technikę Kapeluszy de Bono, ale o tym w następnej części.

Jak realizować cel projektu dzięki Strategii Disney’a?
Skomentuj

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wydawca:
BELOCAL Polska Sp. z o.o.
ul. Lindleya 16 lok. 301
02-013 Warszawa
NIP: 7010493628
KRS: 0000565170

tel. (+48) 790 759 066



CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC.

Od prawie 11 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO.

Copyright © 2006 - 2017 by: BELOCAL POLSKA Sp. z o.o.

Do góry
DARMOWA PRENUMERATA
NEWSLETTERA


Dwa razy w tygodniu na Twój e-mail przegląd najważniejszych wydarzeń branży contact center & customer care!

Imię:
E-mail:
x

DARMOWA PRENUMERATA
NEWSLETTERA


Dwa razy w tygodniu na Twój e-mail przegląd najważniejszych wydarzeń branży contact center & customer care!

Imię:
E-mail:
x