PORADNIKI

Pamięć asocjacyjna. Jak działa w naszej głowie, a jak w technologiach contact center? (cz. 1)

Pamięć asocjacyjna (skojarzeniowa) polega na odtwarzaniu na podstawie skojarzeń (z dostępnego fragmentu pamięci, który mamy zachowany „w głowie”), całości informacji. Zazwyczaj jest to jakiś zniekształcony obraz wyjściowy, który ma nas doprowadzić do właściwego obrazu spośród wszystkich tych, które są najbliższe oryginałowi.

Pamięć asocjacyjna (skojarzeniowa) polega na odtwarzaniu na podstawie skojarzeń (z dostępnego fragmentu pamięci, który mamy zachowany „w głowie”), całości informacji. Zazwyczaj jest to jakiś zniekształcony obraz wyjściowy, który ma nas doprowadzić do właściwego obrazu spośród wszystkich tych, które są najbliższe oryginałowi.

Jak zapamiętujemy przez skojarzenia?

Człowiek zapamiętuje przez skojarzenia. Każdy rodzaj informacji w naszej pamięci jest połączony z innymi w ten czy inny sposób. Na przykład, jakie skojarzenia wywołuje w czytelniku słowo „jabłko”?

Czerwone, zielone, kwaśne, słodkie, ugryzione, Apple, drzewo, sad, jabłoń, niedaleko pada jabłko od jabłoni? Mało prawdopodobne jest, że jabłko skojarzymy z psem (chyba, że zapamiętaliśmy jakiś zabawny incydent, w którym pies ukradł jabłko).

A jeśli spytamy się o 6 literę alfabetu. Jakie są szanse, że od razu powiemy F? Po prostu policzymy A,B,C,D,E,F. Właśnie użyliśmy pamięci asocjacyjnej, czyli skojarzeniowej. Wiemy, żeby znaleźć 6 literę alfabetu, musimy zacząć od „A” i wyliczać po kolei, zanim nie dojdziemy do F.

Dlaczego większość z nas ma złą pamięć? Większość z nas ma naprawdę dobrą pamięć, ale po prostu nie mamy praktyki w jej efektywnym wykorzystaniu. Jeśli to prawda, to dlaczego czasami ciężko nam przypomnieć sobie różne rzeczy?

Jak wspomniałam wcześniej, nasza pamięć działa przez asocjację. Jeśli nie istnieje oczywiste skojarzenie między rzeczami, to bardzo trudno je zapamiętać. Na przykład załóżmy, że musimy pamiętać o starcie samolotu o godzinie 14. Jeśli nic nie kojarzy nam się z samolotem i liczbą 14, to trudno (przynajmniej na pierwszy rzut oka) tę godzinę zapamiętać.

Podobnie, jak kojarzysz najlepszego przyjaciela z jego numerem telefonu? Jako ciąg przypadkowych liczb czy masz jakiś kod zapamiętania? Zapamiętałeś nazwę leku Oscillococcinum? Nawet wielokrotne wymienianie nazwy w reklamach nie pomogło, ja nie miałam żadnych skojarzeń, nazwę skrócono do Oscillo. Teraz pamiętam, kojarzy mi się z … oscylowaniem, czyli wahaniem…brać czy nie brać ?

Jak można nauczyć się zapamiętywać?

Proste. Jeśli pamięć działa przez skojarzenie, po prostu twórzmy te skojarzenia między różnymi informacjami. Na przykładzie samolotu, który musimy złapać o 14 (ja skojarzę z dniem swoich urodzin), czyli o 2 po południu, możemy sobie wyobrazić, że ma on 2 skrzydła. Teraz mamy wielkie prawdopodobieństwo, że startu nie przeoczymy.

Gdy informacje nie są oczywiście związane w jakikolwiek sposób, musimy być nieco bardziej kreatywni ich łączeniu. Ale to nie jest tak trudne, jak się wydaje. Większość z nas pamięta różne rymowanki ze szkoły, które pomagały nam zapamiętać różne reguły, wzory czy daty.

Makówka, dachówka – przez ó pisz te słówka.
Wyjątek: zasuwka.
Kto kreskuje -uje,
Otrzymuje dwóje.

Czy:
Jak to ładnie, pięknie brzmi:
obwód koła „dwa er pi” ( 2r? ),
pole zaś „er kwadrat pi” ( r2? ),
niech w pamięci zawsze tkwi.

Dlaczego to działa? Ponieważ rymowanki stanowią łatwe i sprytny do zapamiętania i skojarzenia między sobą informacji.

Chodzi o to, aby być kreatywnym i sprytnym. Nie trzeba wymyślać rymu lub wiersza za każdym razem, kiedy chcemy coś zapamiętać. Wystarczy stworzyć obraz w swoim umyśle, który łączy informacje, najlepiej coś niezwykłego lub wręcz głupiego, a będziemy to pamiętać.

Aby wykazać, że jest to skuteczne, spróbujmy powiązać słowa z kolumny A ze słowami z kolumny B.

pamiec_asocjacyjna-tabela

Po powiązaniu słów zakryj prawą stronę listy i spróbuj z pamięci dopasować słowa po lewej stronie. Założę się, że masz 100/100%

Trzeba nieustannie ćwiczyć te techniki, by stały się drugą naturą. Jeśli to jest skuteczne, to czy za każdym razem, gdy muszę zapamiętać coś ważnego, mam wymyślić jakieś mądre lub głupie skojarzenia między informacjami? Odpowiedź brzmi tak! Jest to wypróbowana metoda. Wiemy, że pamięć działa najlepiej przez skojarzenia, wiec korzystajmy z niej, by łatwiej zapamiętać różne informacje.

Co mają skojarzenia do rynku call center? Najnowsze technologie automatyzujące obsługę klienta oparte są właśnie na algorytmach pamięci asocjacyjnej. To pierwsze takie systemy, które mimo automatyzacji pracy contact center, nadają jej ludzką twarz. O tym w następnym odcinku  Pamięć asocjacyjna w technologiach automatyzujących obsługę klienta.

Pamięć asocjacyjna. Jak działa w naszej głowie, a jak w technologiach contact center? (cz. 1)
1 komentarz

1 komentarz

  1. tomek

    29 października 2016 jako 13:08

    przepraszam ale jestem technologiem i nie moge tego sluchac, ale co ma pamiec asocjacyjna do rozumienia jezyka? rozumiem ze moze pomoc w pewnych obszarach, ale Wy chcecie powiedziec ze uzycie pamieci asocjacyjnej pozwala implementowac algorytmy rozumienia tekstu w kazdym jezyku? ten artykul ma niby tlumaczyc co to jest pamiec asocjacyjna, a tylko zaciemnia informacje podajac jakies analogie to tego jak czlowiek sie uczy. mowicie tyle o ekspansji na inne rynki, a dostarczacie rozwiazania zwiazane z rozumieniem tekstu i innego typu algorytmy sa potrzebne do rozumienia jezyka polskiego czy angielskiego. chodzi mi o to, ze jakby te informacje co twierdzicie byly prawdziwe, to powinniscie miec oferte od googla na wykup za co najmniej 1mld dolarow za tego typu technologie…

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wydawca:
BELOCAL Polska Sp. z o.o.
ul. Lindleya 16 lok. 301
02-013 Warszawa
NIP: 7010493628
KRS: 0000565170

tel. (+48) 790 759 066



CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC.

Od prawie 11 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO.

Copyright © 2006 - 2017 by: BELOCAL POLSKA Sp. z o.o.

Do góry